Mi a márka? Hogyan lesz márka egy cégből? Mit kell szem előtt tartani a céges kommunikációban? 2016. február 12-én Mészáros Róbert, a Látványügynökség alapítója és vezetője márkaépítés és céges arculat témában tartott előadást a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány SMART pontjában.

Mészáros Róbert, a Látványügynökség alapítója és vezetője
Mészáros Róbert, a Látványügynökség alapítója és vezetője

Mészáros Róbert, 17 éve foglalkozik vállalkozások arculatának, megjelenésének tervezésével, márkaépítéssel. „Nem szerettem suliba járni, mert mindig olyan dolgokat akartak tanítani, amik nem érdekeltek. Mással akartam foglalkozni, ezért gimnazista koromban magántanuló lettem. Elkezdtem édesapámmal a családi vállalkozásban dolgozni, így tanultam ki a grafikusi és a kiadványszerkesztői szakmát.  Azóta is ezzel foglalkozom, emellett az utóbbi években egyre inkább beleástam magam a cégvezetés, a marketing és az értékesítés témájába. Folyamatosan képezem magam, a megszerzett tudást pedig szívesen adom tovább másoknak”- kezdte bemutatkozását a szakember.

Róbert számára fontos, hogy az ügyfeleinek hatékonyan tudjon segítséget nyújtani  a látványtervezés, a marketingstratégia és a márkaépítés területén.  A Látványügynökség négyfős csapata országos márkák felépítését, online és offline kampányok kivitelezését, nyomdai kiadványok készítését végzi multiknak és kis cégeknek egyaránt.

„A közösségi média teljesen felforgatta az egész marketing és média világot”

 A márkaépítés előnyeiről szóló előadásának kezdetén Róbert fontosnak tartotta tisztázni, mit is jelent a márka. „A márka egy értékítélet, egy érték érzés. Az ismert márkákhoz az emberek érzéseket, gondolatokat társítanak, amik egyaránt lehetnek pozitívak és negatívak is”- mondta a szakértő, és hozzátette, hogy napjainkban könnyebb márkát építeni, mint régen, mivel több eszköz áll rendelkezésre, könnyebb elérni a célközönséget és felkelteni a figyelmet.

„A közösségi média teljesen felforgatta az egész marketing és média világot, vadonatúj szakmák jöttek létre, olyan pozíciók, melyek korábban nem is léteztek. A közösségi média átformálta a cégek gondolkodását, és már az idősebb generáció is kezd fogékony lenni erre a csatornára”- magyarázta Róbert.

TOP 100 márka - részlet a Látványügynökség prezentációjából
TOP 100 márka – részlet a Látványügynökség prezentációjából

A topmárkákhoz kapcsolódóan a szakértő a Google céges oldalait mutatta be, és felhívta a figyelmet arra, hogy a világcég a „céges” oldalán pont azokat a dolgokat emeli ki, amelyek a márka alapjait képezik: a cég küldetését, céljait, történetét, mindezt röviden és érthetően.

Hogyan lesz márka a cégből?

A márkaépítés kapcsán Róbert elmondta, hogy alapvető fontosságúnak tartja, hogy a kínált termék vagy szolgáltatás jó minőségű legyen. A szakértő ezután öt alapkőre épülő saját módszertanát ismertette. Az első pontban a márka hátterét emelte ki, ami a küldetést, a cég alapelveit, történetét és a jövőképét foglalja magában.

A második pont a vizualitás, a profi arculat, és az egységes megjelenés. „Ez a legszembetűnőbb, ez alapján azonosítják a márkát. Emellett fontos tudni, hogy az emberek akkor is felismerik a gagyit, ha nem grafikusok”- magyarázta Róbert, aki úgy gondolja, hogy ügyfelük, a Lipóti pékség sikerében nagy szerepet játszik az, hogy a cég egységessé tette a boltok arculatát és profilját.

A minőségi fotók szerepe a marketingben - részlet a Látványügynökség prezentációjából
A minőségi fotók szerepe a marketingben – részlet a Látványügynökség prezentációjából

A harmadik alapkő az aktualitás és a háttérből kiinduló, saját hangvételű kommunikáció a megfelelő csatornákon. Az előadó a kommunikációs csatornák figyelésének és a megfelelő reflektálásnak jelentőségét a Cserpes márka példáján mutatta be. A cég egy panaszos blogbejegyzésre való megfelelő reagálással helyreállította a márkát, és óriási népszerűségre tett szert.

A negyedik pont a szakértői imázs, ami céges és személyes márkáknál egyaránt fontos. „Mindenhol, ahol a célcsoportunk jelen van, szakértőként tudunk megjelenni. Ennek az eszközei lehetnek: előadás, publikáció, cikk, könyv, vagy termékek esetében ismertetők, füzetek – ez utóbbiban ügyfelünk, az Andió nagyon sikeres”- fejtette ki Róbert. Az ötödik alapkő az élmény, az a bizonyos plusz, ami megmarad a vásárló emlékezetében, például speciális étel egy rendezvényen, vagy egy kis személyes üzenet, meglepetés a termékben, a csomagolásban.

 A jó márka nyolc legnagyobb előnye

  • „márkás”: pozitív érzelmeket, előnyöket juttat eszünkbe
  • felismerhető: biztonságot ad, mert tudjuk, mire számíthatunk
  • megkülönböztethetőség: az agyunk megvéd minket a sok információtól, csak a különbözőt veszi észre – a márka segít választani
  • rajongás: lásd Apple, vagy a népszerű énekesek
  • márkahűség
  • HR előny: munkáltatói márka – a jó szakemberek jó márkáknak szeretnek dolgozni; az erős márka a meglévő munkatársakra is jó hatással van
  • profit-előny: magasabb ár, piaci pozíció, több eladás, feltételek diktálása
  • partnerek: erős márkával jobb partnereket találunk (erős márkák vonzzák egymást)

Róbert az 5 alapkőből álló BrandBirds márkaépítő módszert workshopokon és személyes tanácsadás keretein belül alkalmazza kommunikációs szakértő társával, Molnár Kata Orsolyával.