A Design Hetet 2003-ban hozta létre a Magyar Formatervezési Tanács, illetve a Magyar Szabadalmi Hivatal (a jelenlegi Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elődje), azzal a céllal, hogy növelje a design mint diszciplína ismertségét, és tudatosítsa a nagyközönségben, hogy a design milyen sokféle területen van jelen a hétköznapi életben. Az utóbbi két évben a program kiemelt szakmai partnerei a Magyar Formatervezési Tanács, illetve a Design Terminál voltak, ami nagymértékben növelte a programsorozat szakmaiságát és ismertségét is.

Budapest-Design-Hét-foto-Kustos-NikolettAlapítás ideje: 2003

Tevékenység: a design népszerűsítése, public awareness növelés, vállalkozás- és üzletfejlesztés

Web: www.designhet.hu 

Is-is a vagy-vagy helyett

A legtöbb designhét vagy vásárjellegű és elsősorban kereskedelmi fókuszú, vagy kizárólag a szakmának szól és kísérleti, zárt rendszerű. Ezzel szemben a Design Hét Budapest olyan széles spektrumú rendezvény, ami egyszerre kínál érdekes eseményeket a nagyközönség számára, és szakmai programokat, elsősorban fiatal designereknek. Az érdeklődők számára számos lehetőség kínálkozik arra, hogy a témával kapcsolatos ismereteiket bővítsék: beleshetnek designerek műhelyeibe, részt vehetnek városi sétákon, kiállításmegnyitókon, termék-, divat- és könyvbemutatókon, és számos olyan rendezvényen, melyek játékos vagy interaktív formában vonják be az alkotói folyamatba a látogatókat (a 2014-es eseményen lehet például csokoládéból formákat önteni, 3D-tollal rajzolni, vagy akár mázas porcelántányért is készíteni).

A szakmát színes programok várják: kerekasztal-beszélgetéseken, konferenciákon és szakmai előadásokon vehetnek részt. Például minden évben egy nagynevű sztárdesigner tartja meg több száz ember előtt nagy sikerű előadását a Moholy-Nagy Művészeti egyetemen a Design Hét Budapest szervezésében. emellett szerephez jutnak olyan szempontok is, mint a designtárgyak és a képzőművészetek körülötti határterületek, valamint évente a Design Hét részeként kerül sor a legfontosabb megmérettetésre e témában: a Magyar Formatervezési Díjra.

Mivel a programok túlnyomó többsége ingyenes (belépődíjat jellemzően csak egyes múzeumok, vagy anyag- illetve utazási költséggel járó események szervezői kérnek), a programok döntő része telt ház előtt zajlik a Design Héten – legyen az szakmai, vagy a nagyközönségnek szóló esemény. Fontos a rendezvény műfaji sokszínűsége is: a Design Túrákon az építészettel, belsőépítészettel és ezek határterületeinek műfajával, a Design Hét gasztro programsorozatban pedig a gasztronómiával foglalkozik a Design Hét Budapest (ennek során népszerű budapesti éttermek ajánlanak speciális menüt, cukrászok és csokoládékészítők alkotnak egyedi, és csak a Design Hét időtartama alatt fogyasztható látványos finomságokat), de ugyanígy szerepel a programban divat-, bútor-, ékszer- és autótervezés is. utóbbiak jelentős részét önálló, ún. bottom-up események adják, a lehetőséget tavasszal hirdetik meg, a jelentkezők közül pedig a Design Hét Budapest projektstábja választja ki azokat, akiknek programját becsatornázzák az azévi rendezvényre. Megtalálható ezek között pályakezdő ékszertervező lakásműhelyének bemutatkozása, de akár designfilm-fesztivál, vagy éppen egy nagy nemzetközi autómárka hazai modellbemutató eseménye is. 2014-ben először a Design Hét keretében rendezték meg a Central European Fashion Dayst is, mely a korábbi hazai tehetségkutató kereteit kinőve, ebben az évben régiós eseményként, és a divatipar legfontosabb hazai seregszemléjeként várja a szakmai és nagyközönséget.

Budapest-Design-Hét-Kiállítás-a-Design-Terminalban-2013_foto-Mohai-Balazs

A bárki számára nyitva álló lehetőségnek köszönhetően évről- évre több partner csatlakozik a Design Héthez, a kis galériáktól kezdve a designbútor-bemutatótermeken át a nemzetközi márkákig, ami a szervezők szerint a Design Hét Budapest létjogosultságának egyik legjobb bizonyítéka. Sokat elmond a rendezvényről, hogy partnereik 95 százaléka a következő évben is csatlakozik hozzájuk, többnyire azért, mert programjaik népszerűek voltak és nagy látogatottságot értek el a célcsoport körében. Ahogy a szervezők fogalmaznak, ez kereskedelemfejlesztési és ismeretterjesztési szempontból is siker, hiszen a programban ugyanúgy részt vesznek múzeumok – például az Iparművészeti Múzeum, Kiscelli Múzeum, Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Goldberger Múzeum, Nyomdamúzeum –, mint lakberendezési üzletek, dizájnboltok, hazai tervezők ruháit vagy lakberendezési tárgyait kínáló bemutatótermek, vagy éppen irodabútorok forgalmazására szakosodott vállalatok is.

Egy designer életéből

Ennél is fontosabbnak tartják a szervezők, hogy a Design Hét alkalmával a nagyközönség testközelből tapasztalhatja meg, hogy milyen egy designer munkája, napja, élettere és ezáltal egyre több ember kap kedvet ehhez, illetve csökken a szakma és a közönség közötti szakadék. Abszolút sikerként könyvelik el a rendezők a befektetői oldal és a fiatal designerek összehozását megcélzó eseményeiket, amelyeken a tapasztalatcserén és ismerkedésen túl konkrét üzletkötésekre is sor kerül. Sikeresek továbbá a nemzetközi designerek bemutatkozó előadásai, amelyeken a fiatal tervezők egy profi szemszögéből hallhatják, hogy milyen a designer élete és munkája más országokban. A külföldi előadókat jellemzően az adott évi ún. díszvendég ország szakemberei közül választják a Design Hét szervezői. Így 2013-ban egy élő legenda: a 20. századi olasz formatervezés egyik legnagyobb alakja, Michele De Lucchi járt Budapesten, hiszen ebben az évben Olaszország volt a rendezvény díszvendég-országa, 2014-ben pedig a díszvendég Hollandia lesz, így Jurgen Bey sztárdesigner érkezik majd az eseményre. Rajta kívül több holland egyetemi oktató, designer és más szakember is előadást tart majd a Design Héten, hiszen a holland bemutatkozás célja nem elsősorban a kereskedelmi forgalom növelése, hanem a holland gondolkodásmód, az együttműködés fontosságának népszerűsítése a hazai designerek között. A szervezésről és az ezzel járó munkáról az érintettek elmondták, hogy legjobban ők is a sokszínűséget szeretik, azt, hogy egyik nap sem olyan, mint a másik: „délelőtt a díszvendégség programjait egyeztetjük például a holland nagykövettel, délután fiatal formatervezők tartanak nekünk rögtönzött bemutatót a 3D nyomtatásról, aztán a nyitókiállítás kurátorával arról egyeztetünk, hogy mely izgalmas, új projekteket állítsuk majd ki. Számos különböző stílusból, műfajból, iparágból kell összefésülnünk egy tíznapos, kompakt, sokszínű, mégis egységes rendezvényt, amely nagyon izgalmas, ugyanakkor tagadhatatlanul sok rugalmasságot igénylő és gyakran kifejezetten feszült folyamat” – foglalják össze a szervezők a kulisszatitkokat.

Budapest-Design-Hét-Design-túrák_foto-Kustos-Nikolett

Tehetség és professzionális fellépés

A rendezők betekintést adtak a szervezés nehézségeibe is, ahogy fogalmaznak a designerek egy része sajnos megfelel a művész sztereotípiáknak: „eltűnnek, nem válaszolnak, nem tudnak magukról átküldeni egy bemutatkozó szöveget, nem tartják a határidőket, nem precízek. Egy több száz eseményt átfogó rendezvénynél, mely rájuk épül, ez sajnos nagy probléma, ugyanakkor reméljük, hogy a velünk való kapcsolattartás ráébreszti őket arra, hogy a kommunikáció, az üzleti életben való szereplés jellege, minősége és profizmusa manapság legalább olyan fontos, mint az alkotás, a produktum, a tehetség.” A Design Hét Budapest alkotói ezért a talentum és a valóban egyedi és érdekes alkotás mellett legalább ilyen fontosnak tartják a professzionális fellépést és hozzáállást is: „az illető tudjon beszélni, prezentálni, legalább minimális szinten legyenek gazdasági ismeretei, tudjon magáról portfóliót összeállítani, tudja magát képviselni, tartsa be a határidőket, legyen megbízható”. Az ilyen készségek nehezen fejleszthetők, de folyamatos tanácsadással, főként a fiatalok állandó segítésével folyamatosan foglalkozik a Design Hét projektstábja – annak ellenére, hogy a programszervezést tekintik fő feladatuknak. A szervezők úgy gondolják, a vállalkozói szemlélet fejleszthető kiváló programokkal és weboldalakkal (lásd pl. a Design Terminál mentorprogramját, mely kommunikációs tanácsokkal is ellátja a résztvevőket). „Profi weboldal és portfólió nélkül szerintem nem érdemes elindulni ezen a pályán, mert a munkák minősége mellett ez bemutatja azt is, hogy az illető mennyire tud összeszedetten gondolkozni, átlátni az egészet a részleteken túl, mennyire képes magát eladni. Egy elég nagy felbontású, profi fotósorozat elkészítése például nem akkora munka és költség, mint amennyi hasznot hozhat az, ha az adott fotót elkéri egy magazin és megjelenteti valamelyik cikkében, jelentősen hozzájárulva ezzel a termék ismertségéhez, és az értékesítés növeléséhez is. Szintén fontos szempont a nyelvtudás, ami szerencsére a fiatal generációk számára már kevésbé jelent problémát, ugyanakkor másoknál – ne feledjük: alapvetően vizuális típusokról van szó – a központozás, a helyesírás is komoly kihívást jelent.” A szervezők azt tanácsolják a pályán indulóknak, hogy legalább minimális mértékben legyenek gazdasági ismereteik, például, hogy milyen árrésekkel kell dolgozni, hogyan kell árakat képezni, üzleti tervet készíteni, melyek az értékesítési csatornáik, ki a célcsoportjuk, hogyan működik hazánkban, illetve nemzetközi szinten a kereskedelem, mit takar a bizományos rendszer, és hogyan lehet abban sikeresen működni, milyen weboldalt és más kommunikációs csatornákat érdemes használniuk, szükségük van-e névjegyre, és így tovább.

Tovább a nemzetközi élvonalba

A Design Hét szervezői szeretnék a jelenlegi népszerű irányokat és tartalomelemeket megőrizni, emellett szeretnék tovább erősíteni a rendezvény nemzetközi és szakmai jellegét. A hosszú távú cél, hogy a Design Hét Budapest a nemzetközi design hetek élvonalába kerüljön, és a régió meghatározó designeseményévé váljon. Ehhez a nemzetközi előadók Budapestre hívása mellett elsősorban azt tartják fontosnak a szervezők, hogy a városban folyamatosan olyan izgalmas, kreatív ökoszisztéma létezzen, mely évközben is vonzó úti céllá teszi azt a nemzetközi és szakmai közönség számára. Egy ilyen izgalmas helyszín ugyanis, mely év közben is folyamatosan szerepel a designhírek címsoraiban világszerte, azonnal kihagyhatatlan célponttá válik, amennyiben ezt az egyébként is érdekes, sokszínű alapot egy erős, progresszív és a világ minden pontján élő designerek, illetve üzleti döntéshozók számára is releváns eseménysorozattal koronázzák meg.


Budapest Design Week

Since: 2003

Activity: promotion of design, enhacing public awareness, enterprise and business development

Web: www.designhet.hu 

Budapest design Week was established by the Hungarian Design Council and the Hungarian Intellectual Property office in 2003, in order to promote the reputation of design as discipline, and raise the awareness of the public about the areas where design is present in our everyday lives. The reputation and professionalism of the programme highly increased in the past two years. Budapest Design Week is an event with wide spectrum offering at the same time interesting programmes for the public and professional events, especially for young designers. the organizers of the event have the intention to maintain the popular directions and content elements, and are willing to increase further the international and professional aspects of the programme. To get in the rank of the best international design weeks and to become a major design event in the region are the long-term objectives of Budapest Design Week.