Nagy tömegben, fesztiválokon könnyen elkerülhetjük az ismerőseinket. A LightMeApp csapata erre a problémára keresi a megoldást. A modell mögött álló üzleti gondolkodásról és technikai kihívásokról Áts Zsolt társalapító és kommunikációs vezető beszélt.

 width=

Mindig kerestem azokat a lehetőségeket, amelyek ha nem is a világmegváltóak, de valami jó, hasznos és érdekes sülhet ki belőlük. A Matávnál piackutatással foglalkoztam, majd a Pannon GSM-nél piacelemzőként, termékmenedzserként és piacfejlesztőként dolgoztam, végül igazgatói pozícióba kerültem. Itt a mobilfizetési projekt bevezetését követően nem akadt új kihívás, ezért a zeneiparra váltottam, a Warner Musicnál mobil terjesztési modellt fejlesztettünk. Ekkor talált meg egy barátom a LightMeApp ötletével.

Ez abból az egyszerű élethelyzetből indult ki, amikor nagy tömegben, támpontok nélkül próbálunk tájékozódni, megtalálni az ismerőseinket. A való világban jellemző pontok vagy az érzékszerveink alapján viszonylag könnyű tájékozódni, egy fesztiválon viszont akár egy méterről is képesek vagyunk elkerülni egymást.

Amikor felmerült az applikáció ötlete, közgazdászként körbejártuk, hogy lenne-e erre igény. Elkészült egy koncepció, amit több egyszerű piackutatással validáltunk. Kiderült, hogy a tervezett célcsoportunkat, a Z-generációt valóban érdekelné a megoldás, viszont nem fizetnének érte – és innentől vált klasszikus startuppá az ötlet. 2018-ban több iteráció után elkészült a véglegesnek tekinthető specifikáció, és ekkor kerestünk a programozáshoz értő partnert, mert mi a kereskedelemhez, üzletfejlesztéshez és a felhasználói élményhez értettünk inkább. A prototípus elkészítését saját forrásból finanszíroztuk.

 width=

Az volt a célunk, hogy az MVP-t (minimum viable product, a legegyszerűbb, már működő termék) minimális marketing mellett ki tudjuk próbálni élesben egy fesztiválon. A Művészetek Völgyével tudtunk olyan kapcsolatokat kialakítani, hogy beengedtek minket, és az infopultokon elhelyezhettük az anyagainkat. Itt természetszerűleg ki is derült néhány probléma. Az eredeti elképzelés szerint meglévő alkalmazások, például a Google Maps felhasználásával térképalapon működött volna az app, de időközben a kiterjesztett valóság (AR) technológia eljutott az érettségnek abba a fázisába, hogy érdemesnek találtuk beépíteni. Úgy gondoltuk, hogy ez az alkalmazás vonzását, a tractiont is jelentősen növeli majd. Sajnos néhány alapfunkció nem működött megfelelően, és ez az elterjedésére akkor még rossz hatással volt.

A tapasztalatok alapján most gondoljuk újra a terméket. A magyar piacon szeretnénk majd eladni a megoldást a nagyobb fesztiváloknak, ezzel párhuzamosan pedig befektetőt is keresünk. Az értékesítéssel Ausztriában és Németországban is próbálkozunk, februárban utazunk majd Düsseldorfba a konzulátus meghívására. A fesztiválszervezők mellett megpróbáljuk megcélozni a jelentős támogatókat is, mert nekik meghatározó befolyásuk van a szervezőkre.

A célunk, hogy üzletileg felfuttassuk a startupot, és a reklámból, szponzorációból fenntartató üzleti modellt hozzunk létre. Egyelőre a technológia továbbfejlesztéshez is keresünk tőkét, mert ha sikerül egy olyan technológiai hátteret felépíteni, ami a helymeghatározás jelenlegi módszereihez sokat hozzáad, az feljogosíthat minket arra, hogy klasszikus exitben gondolkodjunk, vagyis egy nagyobb technológiai cégnek eladjuk a megoldást.

 width=

A BVK-val tavaly tavasszal találkoztunk, a 8. Be Smart versenyen pedig sikerült nyernünk egy utazást a lisszaboni Web Summitra. Ez óriási lehetőség volt számunkra, különösen mert nem egyszerű látogatóként mentünk ki, hanem ún. Alfaként, amivel egy napi standmegjelenés is járt.

A felkészülési időszakban összegyűjtöttünk rengeteg olyan befektetőt és reménybeli partnert, akikkel kint majd találkozni tudunk. A három nap alatt szárazra beszéltük a torkunkat, sok érdekes emberrel találkozhattunk, és a többi magyar startuptól is sokat tudtunk tanulni.

A BVK rendezvényein azóta is örömmel veszünk részt, legyen az a Startupok Éjszakája vagy egy-egy workshop, ahol megmutathatjuk magunkat, és újságírókkal is beszélgethetünk. Reméljük, hogy ezek során a többi startup számára is hasznos visszajelzéseket tudtunk adni.