Panyi Zsuzsi a kézműves vásárokban és a webshopban rejlő lehetőségeket kihasználva vált az ország egyik legismertebb ékszertervezőjévé. Márkája mellett arról is beszélgettünk vele, hogy a tapasztalatait hogyan tudja átadni más iparművészeknek.
Hogyan indult a panyizsuzsi?
2007-ben kezdtem egyedi tervezésű üvegékszerek készítésével foglalkozni, amikor a kisgyerekeimmel voltam otthon. Ehhez az impulzust egy iparművészeti vásár adta meg. Az ékszerkészítés mellett a vállalkozás építésének rejtelmeibe is beleástam magam. Az önfoglalkoztatáshoz kapott TÁMOP-pályázati pénz mintegy félévi minimálbérnek felelt meg, ami abban az időben csupán két kampányra lett volna elég, ezért inkább megtanultam, és online marketing szakon diplomáztam a MÜTF-ön (a mai Edutus Főiskolán). A termékek készítésével és a vállalkozással azóta is egyformán foglalkozom. Tapasztalatból tudom, hogy egy vállalkozás sikere a kőkemény munkán és a tanulásra való hajlandóságon múlik. Különösen igaz ez a közösségi média tudással kapcsolatban, ami hónapok alatt elavul. Amikor elindítottam a vállalkozást, még iWiWen küldtem el a honlapom linkjét az ismerőseimnek. Ha itt leragadtam volna, ma nem beszélgetnénk a márkáról.
A marketing mellett a termékek is változtak az elmúlt bő egy évtizedben?
A vállalkozás íve a termékek minőségében is tükröződött: idővel az előregyártott ázsiai alapanyagok helyét átvette a saját gyártás, egyes ékszerekben megjelentek a nemesfémek. Az aktuális trendeket is próbálom beilleszteni a saját esztétikai világomba, ha azok nem mennek szembe a márka szellemiségével. Így például az utóbbi években az állandó vagy a kapszulakollekciókban megjelentek a rojtok, pomponok.
Másokkal is megosztod a vállalkozóként szerzett tapasztalataidat?
A vásárokon elért sikereimet látva sok iparművész és kézműves keresett fel, kért tőlem tanácsot. Magyarországon rengetegen vannak, akik minőségi termékeket készítenek, de láthatatlanok, mintha gubóban élnének. Őket próbálom segíteni abban, hogy kikerüljenek onnan. Mákgubó nevű weboldalamon online kurzusokat kínálok számukra különböző témákban és árkategóriákban, emellett személyes mentorálást is vállalok. Olyan kérdésekkel foglalkozunk, mint a marketing és márkaépítés, az árazás, a vásárok, a webshopok és az online piacterek vagy éppen a közösségi médiás tartalomgyártás.
A BVK-val honnan eredeztethető a kapcsolatod?
Szalai Piroskával 2012-ben találkoztam először, amikor a nők munkaerő-piaci helyzetének javításáért felelős miniszteri biztosnak nevezték ki. Több más vállalkozó mellett velem is elbeszélgetett a tapasztalataimról, és jó személyes kapcsolat alakult ki közöttünk. Már a BVK kuratóriumi elnökeként kért fel arra, hogy a Design Hét keretében iparművészek és kézművesek számára tartsak workshopot a vállalkozásépítésről, és ezt több alkalommal meg is ismételtük.