A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány szervezésében 2020. június 18-án került megrendezésre az Interreg Europe program keretében megvalósuló Crafts Code projekt harmadik helyi stakeholder találkozó és workshop eseménye, melynek előadója Panyi Zsuzsi, a Mákgubó mentorprogram megalkotója volt. A programon közel 20 kézműves vállalkozás és szervezet képviselője vett részt, akik a vírus-helyzetre való tekintettel ezúttal is a virtuális térben találkoztak.

Az Európai Unió Interreg programja által támogatott Crafts Code (CReative Actions For Tailoring Smes’ COmpetitive Development) projekt 2019 augusztusában indult. Célja a kézműves kis- és középvállalkozások támogatása életciklusuk minden szakaszában a fejlesztéseikben és a növekedésben, valamint abban, hogy minél aktívabban vegyenek részt az üzleti innovációban. A projekt emellett szakpolitikai ajánlásokat tervez megfogalmazni az EU és a tagállamok intézményei felé is.

A hároméves projekt vezetője Firenze önkormányzata és rajtuk kívül még hét ország nyolc szervezete vesz részt a megvalósításban. A magyar tevékenységeket a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány koordinálja, amely 2020. június 18-án összehívta a magyarországi érdekeltek, más néven stakeholderek harmadik találkozóját, valamint egy azt követő interaktív kis csoportos workshop szekciót.

A BVK kuratóriumi elnöke, Szalai Piroska megnyitó beszédében ismertette a projekt vezetőjét, partnereit, célját és felépítését a résztvevők számára, valamint kiemelte a projekt során Magyarországról eddig bemutatkozott jó gyakorlatokat:

Ezt követően Panyi Zsuzsi a Mákgubó mentorprogram megalkotója megkezdte előadását. Az első modul során bemutatta, hogy a járvány alatt milyen kihívásokkal kellett szembenézniük a vállalkozásoknak, és kik voltak azok, akik üzleti előnyre tettek szert a vírus-helyzet alatt. Szó esett a vásárlók megváltozott költési szokásairól és hogy ezáltal más értékesítési csatornákat használnak (például egyre többet vásárolnak online), valamint a vendéglátásba és a szórakoztató iparba fektetett pénzüket már máshol költik el. Ennek következtében erősödtek meg a gasztronómiával és a DIY tevékenységgel foglalkozó iparágak. Hozott jó példákat vállalkozókról, akik azonnal reagáltak a megváltozott helyzetre és említést tett azokról is, akik sajnos a pánik hatására felelőtlen üzleti döntéseket hoztak.

Előadása második moduljában konkrét tanácsokkal szolgált a résztvevő vállalkozók számára, miszerint a válságokra jó előre fel lehet és fel is kell készülni. Készen kell állni ezekre a helyzetekre is és gyors, de átgondolt reakcióval kell orvosolni az adott szituációt. Szükség esetén alkalmazzanak kommunikációs stílusváltást és azt adják, amire a célcsoportjuknak konkrétan szüksége van. Keressék a lehetőségeket és legyenek tettre készek.

Az ezt követő előadás az online jelenlét fontosságára hívta fel a résztvevő alkotó vállalkozások figyelmét. Kiemelte, hogy nem elég egy értékesítési csatorna, mivel több csatornán nagyobb az esély a vásárlók elérésére, valamint nagy előnye, hogy online bárhonnan tudnak értékesíteni. Fontos továbbá, hogy egy jövedelmező webáruház kiépítéséhez elengedhetetlen a jól felépített üzleti stratégia. A vállalkozás fejlesztését az előadó egy lépcsőhöz hasonlította, amin csak úgy lehet felérni a kívánt célhoz, hogy közben nem hagyjuk ki az oda vezető lépcsőfokokat.

A nap második felében került megrendezésre a kis csoportos interaktív workshop és a személyre szabott kérdés-válasz szekció. A résztvevők szép számban éltek a kérdezés lehetőségével és egymásnak is tudtak tanácsokkal szolgálni.

A projekt hivatalos weboldalán az eseményről megjelent angol nyelvű beszámoló  ITT olvasható.

A projekt a VEKOP – Versenyképes Közép-Magyarországi Operatív Program „Vállalkozások versenyképességének javítása” és „Kutatás, fejlesztés és technológiai innováció” prioritásokhoz kapcsolódik, ezt kívánja majd támogatni a projektben elkészülő ajánlásokkal és jó gyakorlatokkal.

 width=