HORECA: Mi a HORECA jelentése, mit érdemes tudni róla?

Az emberi agy rengeteg impulzussal találkozik mai felgyorsult világunkban.

Minden egyes nap:

  • Több ezer reklám 
  • Több tízezer szenzoros (érzékszervünkkel érzékelhető) impulzus
  • Több millió apró történés, esemény, döntési helyzet vár ránk

Ez pedig különösen igaz a vállalkozókra!

Ahhoz, hogy az agyunk kezelni tudja a világ komplexitását, jelentősen le kell egyszerűsítenie a bejövő információkat. Erre több módszert is használ — többek között például kategorizál.

A HORECA is egy ilyen kategorizáció eredménye, hiszen azokat az iparági szegmenseket jelenti, amelyeknek a tevékenysége, a tulajdonságai és a sajátosságai nagyon hasonlóak, ezáltal egy kalap alá vehetőek. De vajon melyek ezek az iparágak?

Mi a HORECA jelentése?

horeca jelentese

A HORECA a vendéglátóipar talán legfontosabb szegmenseinek, a szállodáknak, éttermeknek és kávézóknak a gyűjtőneve.

Maga a HORECA kifejezés is ezekből a szavakból épül fel:

  • Hotels (hotelek)
  • Restaurants (éttermek)
  • Cafés (kávézók)

Ismerhetjük még “Hotels and Catering” néven is, attól függően, hogy melyik ország kifejezésével szeretnénk megragadni a fogalmat.

Bármelyik elnevezést is használjuk, a listából jól látszik, hogy ezek a területek nagyon erősen kapcsolódnak egymáshoz — nem egyszer akár össze is olvadnak, amennyiben olyan vendéglátóipari egységről van szó.

De vajon mi haszna van üzleti szempontból annak, hogy egybemossuk ezeket az egyébként különálló területeket?

Miért fontosak a HORECA-féle rövidítések?

Egyrészről — ahogy már a bevezetőben is említettük — segítenek bekategorizálni a hasonló elveken működő tevékenységeket, ezáltal üzleti egységeket képeznek.

Másrészről viszont segítenek szétválasztani is őket, hiszen egy hoteltulajdonos gyakran “csak” szállodaként tekint a vállalkozására, pedig célszerű apróbb részekre bontani a vendéglátó egység működését.

Mindez akkor válik igazán hasznossá, amikor a vállalkozás egyéb tevékenységeit tervezzük — például a pénzügyeket, a termék/szolgáltatás fejlesztést vagy az ügyfélszerzést.

Előfordulhat ugyanis, hogy egy kávézó pénzügyi értelemben veszteséges, de ha ezzel hozzájárul ahhoz, hogy a hotelben jobban érezzék magukat a vendégek, ezáltal a hotel nyeresége jelentősen megnövekszik, akkor a kávézó tulajdonképpen megfelelően ellátja a funkcióját, függetlenül attól, hogy direkt módon nem termel profitot.

A termék/szolgáltatás fejlesztésekor fontos az is, hogy az egyes egységek — a hotel, az étterem vagy a kávézó — milyen módon járul hozzá a teljes ügyfélélményhez. Hiába működik megfelelően a szálloda részleg, ha a kávézó és az étterem kifogásolható.

Ráadásul az sem mindegy, hogy az ügyfélszerzést hogyan végezzük, hiszen egy kávézóba vagy egy étterembe olyan fogyasztókat is becsalogathatunk, akik nem feltétlen a hotel vendégei. Ehhez külön erre a célra kijelölt HORECA képviselőt is ki szoktak jelölni, aki nem a teljes ügyfélélményért, hanem az egyes részterületekért felel. Az ő tevékenységi köre az alábbiak kombinációjából épülhet fel:

  • Szerződések kötése
  • Szerződések betartatása
  • Piackutatás és konkurenciaelemzés
  • A már meglévő ügyfélkör kiszolgálása
  • Partnerek szerzése
  • Akciók, promóciók kivitelezése
  • Új ügyfelek szerzése (sales)
  • Disztribúció növelése

Ezek a feladatok minden vendéglátóipari egység esetében tovább szűkíthető — az ügyfélkör kialakításáért például az idegenforgalmi vagy turizmusmarketingesek felelnek, akik között akár termék vagy szolgáltatásmarketingesek is helyet kaphatnak attól függően, hogy mi is az adott részleg értékajánlata, célja, felépítése.

Amennyiben pedig a kávézónk, éttermünk vagy hotelünk különállóan, egyetlen egységként működik — a másik kettő kategória nélkül —, abban az esetben is hasznos lehet a HORECA, hiszen nem csak a konkurensektől meríthetünk inspirációt, hanem a társiparágakból is. Ez a három terület ugyanis hatalmas átfedéseket mutat.

A HORECA-hoz hasonló kategorizálások tehát rendkívül hasznosak a mindennapok során, hiszen jelentősen átláthatóbbá teszik egy egyébként komplex, robusztus vállalkozás — és iparág — működését. 

Segítség a HORECA vállalkozóknak

hotels, restaurants, cafés

Amennyiben a fővárosi HORECA iparágban tevékenykedsz vagy a városfejlesztési projekted kapcsán jutottál el a HORECA-hoz, érdemes lehet felkeresned a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítványt, hiszen egy szakértő rengeteget tud segíteni abban, hogy nagyobb növekedést érj el, optimalizáld a folyamataidat, ezáltal profitot termelj.

  • Egyénre szabott tanácsadás és mentorálás
  • Napi kapcsolat a vállalkozásokkal
  • Híd- és szervező szerep

Ezt nyújtja a BVK!

Kérdésed van? Nyugodtan keress minket telefonon (+36 1 268 1800), vagy írj az info@bvk.hu címre!