2015 augusztusában a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és Magyarország Tel-Avivi Nagykövetsége „BE SMART” elnevezéssel startup versenyt hirdetett, melynek három győztese a Tel Avivban szeptemberben megrendezésre kerülő Digital Life Design (DLD) Innovációs Fesztiválra utazhatott. A versenyen induló kilenc startup között a Synetiq, egy érzelmi kutatásokra épülő neuromarketinggel, médiakutatással foglalkozó cég az első helyen végzett.

Synetiq_Team_4869

Ha vannak született vállalkozók, akkor Ottlik Dávid biztosan az. A fiatalember 14 évesen alapította meg első vállalkozását, mely design termékeket tervezésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozott. Középiskolai tanulmányait a Budapesti Francia Gimnáziumban végezte ösztöndíjasként, majd Párizsban tanult építészetet és designt. „Nagyon hálás vagyok a francia oktatási rendszernek, amiben támogatják az átlagostól eltérő gondolkodású, tanulókat, és teret engednek az egyéni megoldásoknak”- mondta Dávid, hozzátéve, hogy fontosnak tartaná a vállalkozási ismeretek beemelését a magyar oktatási rendszerbe, a vállalkozói képességek korai fejlesztését, főként a csapatmunka és a prezentáció terén.
A vállalkozó Párizsban hozta létre a következő cégét, ami média tanácsadás területen működött. Ez már egy nemzetközi vállalkozás volt, Dávid Franciaországban, a társa Washingtonban dolgoztak, a fejlesztői és a grafikusi munkákat pedig magyarországi csapattagok végezték. „Hong Kongtól San Francisco-ig, középméretű cégeknek végeztünk tanácsadást, és mobilos, webes arculati munkákat készítettünk” – mesélte Dávid.
Synetiq2jpg

A neurotechnológia egy Párizsban rendezett workshop útján került az akkor még a egyetemet végző fiatalember fókuszába, aki rendkívül jövőbe mutatónak és inspirálónak érezte ezt a területet. Rábeszélte a francia előadót, hogy alapítsanak egy munkacsapatot, amibe egy lengyel fiút és egy mexikói lányt is bevettek. Hosszú időbe telt, mire a konkrét ötlet kikristályosodott, és a végleges csapat összeállt. Dávid kollégájával, Divák Ádámmal alapította meg Synetiq nevű startup cégét, aminek a fejlesztése érzelmi kutatásokkal segíti a média tartalom gyártók munkáját. A vállalkozás által kínált kutatási technológiák segítségével a tartalomgyártók hatékonyabb médiatartalmakat állíthatnak elő, vagyis kideríthető, hogy melyik reklám kelt nagyobb hatást a nézőben, vagy melyik filmkocka ragadja meg jobban az emberek figyelmét.
„A megrendelőink három szegmensre oszthatóak: az egyik a nagy hirdetők, akik sokat költenek a termékeik reklámozására, a másik a tévéműsor gyártók és tévécsatornák, a harmadik a filmgyártók. Reklámokat, tévéműsorokat, előzeteseket, filmajánlókat tesztelünk még az adásba kerülés előtt is, segítünk a gyártóknak abban, hogy úgy tudják elkészíteni őket, hogy minél izgalmasabbak, magával ragadóbbak, hatásosabbak legyenek. Jelenleg az RTL Klubnak, az HBO-nak, a Telekomnak, a Telenornak, a Vodafone-nak, különböző ügynökségeknek és az angliai BBC több részlegének dolgozunk”- mondta Dávid, hozzátéve, hogy korábban a belga televíziótól kaptak felkérést egy sorozat kutatására, és a nézettség alapján nagyon jó eredményeket sikerült elérni.
synetiqA BVK BE SMART versenyének egyik győzteseként a Synetiq bemutatkozhatott a Tel Avivban megrendezett DLD Innovációs Fesztiválon. Dávid már a kiutazás előtt felvette a kapcsolatot az ottani befektetőkkel, több meetinget is sikerült szerveznie. „Találkoztunk olyan nagy, nemzetközi cégek képviselőivel, akik média startupokba fektetnek be. Jelenleg tárgyalásokat folytatunk velük”- magyarázta a vállalkozó, aki úgy gondolja, hogy a DLD Fesztivál egy professzionális rendezvény, amiben nagy potenciál rejtőzik, de a meghirdetés terén még hiányosságok vannak. Dávid érdekesnek találta a Tel Aviv-i magyar nagykövetség által szervezett inkubátorház látogatást.
A Synetiq korábban több startup versenyen sikeresen szerepelt. Megnyerte a helsinki Startup Sauna akcelerátor programot, innovációs díjat vehetett át a Magyar Innovációs Szövetségtől a Parlamentben, és a Central European Startup Awards egyik győztesként megszerezte a magyarországi Startup of the Year címet.
A vállalkozás jelenleg 10-12 fővel dolgozik, a többség teljes munkaidőben, néhányan pedig külsősként állnak alkalmazásban. A csapat tagjai szoftver mérnökök, egy PhD pszichológus, egy neuroscientist, egy média szakember, mérnökök és üzleti szakemberek. A cég jelenleg az angliai terjeszkedésen dolgozik, és tervei között az amerikai piacra lépés is szerepel.

Fotó: Synetiq