Az üzleti élet dinamikusan fejlődő világában a kis- és középvállalkozások (kkv) számára a marketing kiemelkedő jelentőséggel bír. 

Az ügyfélszerzés egyrészt iránytűként szolgál — megmutatja, hogy kik lesznek a hosszú távú, elkötelezett vásárlói a cégnek. Másrészről platformot kínál a cég egyedi értékei és előnyei kommunikálására. 

Ma már számtalan offline és online marketing csatorna áll rendelkezésre, a hagyományos nyomtatott és sugárzott médiától kezdve az olyan digitális csatornákig, mint a közösségi média, az e-mail és a keresőoptimalizálás, ezért a kkv-k rengeteg különféle utat fedezhetnek fel a célpiacuk eléréséhez. 

Ezek az eszközök — az ügyfélelemzéssel kiegészítve — páratlan lehetőségeket biztosítanak a közönség bevonására, a márkahűség kiépítésére és a növekedés ösztönzésére. 

A marketing eszközök fajtái

A marketinget két fő csoportra érdemes bontani:

  • Offline marketing
  • Online marketing

Míg előbbi az interneten kívüli ügyfélszerzési tevékenységeket foglalja magában, utóbbi a világhálón történő terjedést jelenti.

De vajon milyen csatornákat foglalnak magukban?

A legjobb offline marketing eszközök

Offline marketing eszközök

Bár a digitális marketing egyre nagyobb teret hódít, ezek az offline módszerek még mindig hihetetlenül hatékonyak lehetnek, különösen, ha egy többcsatornás marketingstratégia részeként alkalmazzák őket.

Ráadásul ha mindenki az online csatornákat részesíti előnyben, akkor az offline marketing eszközök megritkulnak, ezáltal nagyobb hatásuk lesz a potenciális ügyfelekre — gondoljunk csak egy kézzel írott levélre.

Melyek a leghatékonyabb offline marketing eszközök?

  • Nyomtatott média: Ez magában foglalja az újságokban, magazinokban, brosúrákban és egyéb nyomtatott anyagokban történő hirdetéseket. Mindezek különösen hatékonyak lehetnek a helyi közösség vagy a nyomtatott médiát rendszeresen fogyasztó demográfiai réteg elérésében.
  • Direkt marketing (közvetlen levelezés): A direkt postai küldemények közé tartoznak a fizikai promóciós anyagok, például katalógusok, képeslapok vagy szórólapok küldése — közvetlenül a potenciális ügyfeleknek. Ez a módszer lehetővé teszi a személyre szabott kommunikációt, és célzottan megszólíthat bizonyos demográfiai csoportokat.
  • Sugárzott média: Ez a televíziós és rádiós hirdetéseket foglalja magában. Széles eléréssel rendelkezik, ezért képes gyorsan növelni a márka ismertségét. Sajnos azonban pont a nagy elérés miatt költségesebb lehet, mint a marketing más formái — ráadásul a célzása sem a legpontosabb.
  • Telemarketing: A telemarketing a telefonhívásokon keresztül történő közvetlen marketinget foglalja magában. Ez a módszer azonnali interakciót tesz lehetővé a potenciális ügyfelekkel, de felelősségteljesen kell eljárnia a telemarketinget végző munkatársnak, hogy ne tűnjön tolakodónak.
  • Kültéri reklám: Ide tartoznak az óriásplakátok, bannerek, zászlók és egyéb kültéri táblák. A kültéri reklám kiválóan alkalmas arra, hogy megragadja a potenciális ügyfelek figyelmét bizonyos helyszíneken — de csak felszínes benyomást képes kialakítani.
  • Vásárok és rendezvények: Az eseményeken való részvétel lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy bemutassák termékeiket vagy szolgáltatásaikat, kapcsolatot teremtsenek más vállalkozásokkal, és közvetlenül kapcsolatba lépjenek a potenciális ügyfelekkel — akár azonnali feedbacket kérve tőlük.

De vajon mi a helyzet az egyre nagyobb teret hódító online eszközökkel?

A legjobb online marketing eszközök 

Online marketing eszközök

  • Közösségi média: Az olyan közösségi platformok, mint a Facebook, Instagram, LinkedIn és Twitter, óriási lehetőséget biztosítanak arra, hogy a vállalkozások tartalmakat hozzanak rajtuk létre és osszanak meg követőikkel, vagy akár kapcsolatba lépjenek közönségükkel. Lehetővé teszik emellett a kétirányú kommunikációt is, és ideálisak lehetnek a márkaismertség építésére is.
  • SEO (keresőoptimalizálás): A SEO lényegében a weboldalunkon található online tartalom optimalizálását jelenti annak érdekében, hogy a keresőmotorok (pl.: Google, Bing, Yahoo, stb.) egy bizonyos kulcsszóra történő keresés során az első oldalon jelenítsék meg — a legjobb találatok között. A keresőoptimalizálás tehát lényegében arról szól, hogy weboldaladat láthatóbbá tegye, ami ezáltal nagyobb forgalmat generálhat.
  • E-mail marketing: Internetes üzenetek küldését jelenti olyan érdeklődőknek, akik korábban feliratkoztak, hogy megkapják azokat. Ez lehet bármilyen formátumú levél: a heti hírlevelektől kezdve a promóciós ajánlatokig. Az e-mail marketing egy igen hatékony eszköz lehet az ügyfélmegtartás és a visszatérő üzletkötések ösztönzésére.
  • Tartalommarketing: Olyan online anyagok (például blogbejegyzések, videók, infografikák) létrehozását és megosztását jelenti, amelyek értéket nyújtanak a közönségnek. Remek módja a bizalom és a tekintély kiépítésének, illetve a SEO-erőfeszítéseket is fellendítheti.
  • Pay-Per-Click (PPC) hirdetések: Ez az internetes marketing egy olyan modellje, ahol a hirdetők minden egyes alkalommal díjat fizetnek, amikor valamelyik hirdetésükre az érdeklődők rákattintanak. Lényegében a webhelyed látogatásait vásárolod meg. Bár ez elsőre rosszul hangozhat, de mégis sokkal jobb modell, mint a régi, ahol csupán a megjelenítések után fizettél.
  • Affiliate marketing: Ez a marketing forma a vállalkozás egy (vagy több) partnerét jutalmazza minden egyes látogatóért vagy vásárlóért, akit a partner saját marketingtevékenysége hoz az oldalra. Ez a partnerség egy igencsak elterjedt formája, amely jelentősen kiterjesztheti termékeid vagy szolgáltatásaid hatókörét.

A megfelelő marketingstratégiához azonban nem elég, ha csak online marketing eszközöket használsz — mindenképp fontold meg az offline marketing csatornák használatát is.

Összefoglalás

Amennyiben saját céggel rendelkezel, a marketing kommunikációs eszközök használata ma már nem opció — inkább kötelező, nélkülözhetetlen elem.

A legtöbb vállalkozás azért bukik el, mert:

  1. nem rendelkezik megfelelő termékkel
  2. nem rendelkezik stabil pénzügyekkel
  3. nem rendelkezik ügyfélszerző gépezettel

Mondanunk sem kell, hogy a harmadik a leggyakoribb.

Amennyiben bármelyik probléma felmerül nálad, érdemes lehet profikat bevonni, hiszen akár egyetlen fontos terület hiánya is okozhat jelentős bevételkiesést, extrém esetben akár csődöt is.

A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány minden olyan vállalkozásnak segít, aki rendelkezik egy innovatív ötlettel, mikrofinanszírozással foglalkozik, budapesten tevékenykedik vagy a városfejlesztést jelölte ki fő küldetéséül. Amennyiben ezek valamelyike igaz rád, fordulj hozzánk bátran segítségért!

Kérdésed van? Nyugodtan keress minket telefonon (+36 1 268 1800), vagy írj azinfo@bvk.hu címre!