A nagyvárosi parkolás egyre jelentősebb problémáját kezelné a meglévő helyek hatékonyabb kihasználásával egy hazai vállalkozás. A Parkl fejlesztéseiről és terveiről Somogyi Zsolt alapító-ügyvezetővel beszélgettünk.
Mikor merült fel, hogy a parkolás problémáját és a megosztásra épülő gazdaságot kombinálni lehetne?
Az ötlet 2015 végén született. Kézenfekvő volt, hogy miközben a városban iszonyú problémás parkolni, rengeteg kihasználatlan vagy napszakonként ingadozó kihasználtságú parkolóhely van, és ezeket egy alkalmazással össze lehetne kötni. Maga a projekt 2016 nyarán indult.
Hol áll most a fejlesztés?
A zárttéri parkolásnál már kiforrott a szolgáltatás, a közterületi parkolási funkció pedig múlt héten indult. A szolgáltatás harmadik lába az elektromos töltés, ahol a vezérlést és a fizetést is meg tudjuk oldani. Ehhez töltőpontokat telepítünk és üzemeltetünk olyan helyszíneken, elsősorban garázsokban, ahol nem szeretnék ingyenesen üzemeltetni a töltőket. Év végére szeretnénk lefedni mindenfajta budapesti parkolási igényt.
Az applikáció fejlesztése mellett hogyan alakult az üzletfejlesztés? Hogyan lett elegendő parkolóhely és ügyfél?
Nekünk két irányba kell értékesítenünk: az egyik a parkolóhelyek – szálloda, irodaház, társasház, parkolóház vagy foghíjtelek – bevonása, ami kemény terepmunka, a másik pedig az autós ügyfelek bevonzása, ami inkább marketing. User-fronton annyi könnyebbség van, hogy nem kell külön felkelteni az igényt a szolgáltatásra, mert mindenki érzi a szükségességét.
A parkolási partnereket mennyire egyszerű meggyőzni?
Egyre egyszerűbb, mert már ismernek minket a piacon. Amikor teljesen új volt, akkor nem volt könnyű feladatunk. A szolgáltatásunk kétirányú: olyan helyekre tudunk fizető parkolókat hozni, ahol eddig nem voltak, a meglévő, profi parkolóházakba pedig újfajta, digitális fizetési megoldást tudunk vinni. Ezzel megkönnyítjük az autósok életét, és inkább a zárttéri parkolást választják az utca helyett.
Milyen hardveres hátteret igényel a szolgáltatás?
A helyszínre egyetlen, a felhőszolgáltatásunkhoz csatlakozó IoT-s eszközt kell kihelyezni, ami több sorompót és garázskaput is vezérelni tud. Innentől kezdve digitalizálva van a parkoló. Az eszközt a legalacsonyabb szinten integráljuk a rendszerbe, így az informatikai rendszerek összeillesztésére csak az igazán nagy parkolók esetében van szükség.
Hol tartotok jelenleg a parkolók és az ügyfelek számában?
Jelenleg 50 helyszínünk van Budapesten, és az év második felében kezdjük bekapcsolni a plázákat és a nagy parkolóházakat. 26.000 regisztrált felhasználónk és 54.000 letöltésünk van. A felhasználók vagy az applikációban regisztrálnak, vagy a saját parkolóházuk használatához nyújtunk nekik kényelmi funkciókat.
Nem Budapest az egyetlen nagyváros, amely parkolási problémákkal küzd. Nemzetközi terjeszkedésben is gondolkodtok?
Budapest az inkubátorterep, ahol kipróbáljuk a szolgáltatást, és itt végezzük az összes fejlesztést is. Év végére szeretnénk legalább két régiós városban valamilyen jelenlétet. A külföldi terjeszkedés beindulását másfél-két év múlva tervezzük, ehhez szükségünk lesz egy nagyobb, akár külföldi befektetésre is. A magyarországi fejlesztésekhez egyelőre hazai befektetőt keresünk.
Mennyi versenytárssal számolhattok ezen a piacon?
A parkolás és az e-mobilitás területével nagyon sokan foglalkoznak. Az erős verseny egyfelől nehézség, másrészt előnyös, hogy olyan dolgot csinálunk, ami ténylegesen sok embert érdekel. Pont olyan modell, mint a mienk, ahol a legkisebbtől a legnagyobb parkolókig minden hellyel, valamint elektromos töltéssel is foglalkoznak, nincsen.
Be Smart-nyertesként nemrég tértetek vissza a barcelonai 4YFN-ról? Ott milyen érdeklődéssel találkoztatok?
Ez volt a második külföldi megjelenésünk. Barcelona nagyon hasznos kitekintést nyújtott. Jó volt látni a többi nemzetet és céget, hogy miben gondolkodnak, és fel lehetett készülni a külföldi terjeszkedésre is. Az ilyen rendezvényeken mindig tényleges kapcsolatok és hasznos visszajelzések gyűjthetők. Minden piac kicsit más, és itt ez is felmérhető. A terjeszkedés kapcsán nem is országokban, hanem egymillió lakos feletti városokban gondolkodunk. Minden kiválasztott városhoz módosítani kell a stratégiát, és olyan helyi partnert kell találni, akivel ki lehet építeni a szolgáltatást.