Dr. Bogdán Csabával, a Startup Europe Awards Hungary oktatástechnológiai (EdTech) kategóráiájának győztese, a matematikaoktatást játékosító Darts Matek ügyvezetőjével a pedagógusok meggyőzésének módszerei mellett a magyar startupok terjeszkedésének útjában álló kihívásokról is beszélgettünk.
A Darts Matek számos felületen népszerűsíti a megoldását: workshopokon, oktatási kiállításokon, versenyeken, a médiában… Milyen stratégia áll ennek hátterében?
A tevékenységünk valóban szerteágazó, de egy közös pontja van: az oktatási platformok. A klasszikus online marketingeszközök (mint például a Facebook) számunkra kevésbé jó eredményeket hoztak. Nekünk a célcsoportot pontosan beazonosítva, fókuszáltan kell kommunikálni. Mi az oktatásban szereplőkhöz, az iskolai döntéshozókhoz szólunk. Az a célunk, hogy lehetőleg ne csak workshopot tarthassunk, hanem próbaórát is, ezek az alkalmak ugyanis rendkívül hatékonyan tudjuk megmutatni programunkat.
A pedagógusok nyitottak a Darts Matekhoz hasonló, újszerű megoldásokra?
Az egyik feladatunk, hogy a pedagógusok digitális kompetenciáit is fejlesszük a diákok matematikai tudása mellett. Alapvetően pozitívak a visszajelzések: a gyerekek is élvezik az órákat, a program használatával a figyelmük megragadható, és sokkal aktívabbak is lesznek ezáltal.
A magyar és a külföldi piacokon tapasztalnak különbségeket a módszer fogadtatásában?
Abban nem látunk érdemi különbséget Magyarország és más országok között, hogy mindenhol az élményszerű, digitális alapokon nyugvó megoldásokat keresik. Az eltérések az oktatási rendszer és a beszerzési folyamat felépítésében vannak: míg külföldön elegendő az iskolát megnyerni, nálunk a pedagógusokat, az intézményvezetőt, a tankerületet és a Klebelsberg Központot is meg kell szólítanunk. A Klebelsberg Központtal egyébként most indul egy pilot projekt, de ezzel párhuzamosan alulról is építkeznünk kell, hogy az intézmények ne felülről kényszerített döntésnek érezzék az esetleges ajánlásokat.
Mi a következő cél a Darts Matek életében?
Szeretnénk markáns hazai jelenlétet kialakítani: az év végére megtízszereznénk a jelenlegi 30-40-es iskolaszámot. Ezen felül érdemi eredményeket tervezünk felmutatni a nemzetközi piacra lépésben is. Nemrég tértünk haza egy londoni oktatástechnikai kiállításról, ahol mintegy 30.000 diákot reprezentáló intézmény érdeklődött irántunk. Őket különböző kommunikációs eszközökkel kell majd megszólítanunk. Jellemző kihívás a magyar startupperek életében, hogy egy sikeres hazai tesztpiaci működést követően megtalálják-e annak a módját, hogy személyes találkozások és meggyőzés nélkül is értékesíteni tudják a megoldásukat. Bár egyszerűnek tűnik ez a feladat, de nagyon jó tervezést, valamint profi kommunikációs anyagokat, informatív videókat és animációkat igényel.