A passzív jövedelemnek — a kereseti módszernek, amely látszólag mindenfajta erőkifejtés nélkül juttatja el a vagyont a számládra, miközben te pihensz — az utóbbi években az egekbe szökött a népszerűsége. 

Egy olyan világban, amely egyre inkább a konzumerizmusra, a kényelemre és ezáltal a pénzügyi biztonságra és az autonómiára összpontosít, sokan keresik a minimális aktív közreműködést igénylő bevételi források lehetőségét. 

Ez régen is így volt, az internet megjelenése azonban tovább erősítette a tendenciát, lebontva a földrajzi korlátokat és létrehozva egy határtalan, lehetőségekkel teli digitális világot. 

De vajon mi is az a passzív jövedelem, mit érdemes tudni róla, mi igaz és mi nem vele kapcsolatban — és vajon lehetséges munka nélkül pénzt keresni?

A passzív jövedelemről, őszintén

Az internet megjelenése demokratizálta a jövedelemtermeléshez való hozzáférést, lehetővé téve bárki számára, hogy felépítse saját virtuális aranybányáját.

Ehhez csupán egy stabil internetkapcsolatra, illetve az internetet futtató eszközre (pl.: laptop) van szükség, ami rendkívül kis befektetésnek számít ahhoz képest, hogy régen mi kellett egy vállalkozás elindításához.

Szándékosan vállalkozásról beszélünk, amikor passzív jövedelemről van szó, hiszen az esetek 90%-ban egy business-re — legyen az akár online vagy offline — van szükség ahhoz, hogy passzív jövedelmet érhessünk el.

Egy vállalkozás felépítéséhez rengeteg erőforrásra van szükség:

  • Ötlet és jövőkép: A vállalkozásnak egyedi ötlettel és elképzeléssel kell kezdenie. Ennek egy piaci résre kell irányulnia, vagy egy problémára egyedi megoldást kell kínálnia.
  • Üzleti terv: Egy megbízható üzleti terv felvázolja az üzleti ötletet, a piaci környezetet, az üzleti struktúrát és a profittermelésre vonatkozó tervet. Segít az üzleti döntések meghozatalában, és döntő fontosságú lehet a finanszírozás biztosításában.
  • Piackutatás: A vállalkozónak ismernie kell a piacot, ahová belép. Tudnia kell, hogy kik a potenciális ügyfelek, mit akarnak, kik a versenytársai, és mi különbözteti meg a vállalkozást tőlük.
  • Jogi követelmények: A helyszíntől és a vállalkozás típusától függően vannak bizonyos jogi kötelezettségek is. Ezek közé tartozhat a vállalkozás bejegyeztetése, a megfelelő engedélyek beszerzése, valamint az adóvonzatok megértése és kifizetése is.
  • Tőke: Egy vállalkozás beindításához általában szükség van bizonyos szintű pénzügyi befektetésre. Meg kell találni a finanszírozási forrásokat, amelyek személyes megtakarításokból, banki hitelekből, baráti vagy családi befektetésekből, vagy akár közösségi finanszírozásokból is történhetnek.
  • Termék- vagy szolgáltatásfejlesztés: Ha a vállalkozás terméket vagy szolgáltatást kínál, időt kell fordítania annak fejlesztésére és finomítására. Ez jelentheti egy fizikai termék gyártását vagy egy szoftverplatform fejlesztését is.
  • Értékesítés és marketing: A vállalkozásnak szüksége lesz egy disztribúciós stratégiára, amellyel a termékét vagy szolgáltatását az ügyfelek elé juttatja. Ez magában foglalhat online marketinget, értékesítési hívásokat, nyomtatott hirdetéseket, közösségi médiát, tartalommarketinget vagy ezek keverékét is.
  • Csapat: A vállalkozás méretétől és összetettségétől függően előfordulhat, hogy alkalmazottakat kell felvenni, vagy szabadúszókkal és partnerekkel kell együttműködni. Olyan emberekre lesz szükség, akik osztják az elképzelést, és olyan készségekkel rendelkeznek, amelyekre a vállalkozásnak szüksége van a sikerhez.
  • Ügyfélszolgálat: Egy vállalkozás sikere végső soron az ügyfeleken múlik. A kiváló ügyfélkiszolgálás megkülönböztetheti a vállalkozást, és elősegítheti az ügyfelek hűségét és az ajánlásokat.

A lista nem rövid, és akkor még csak az általános vállalkozói tevékenységekről beszéltünk, nem említettük az egyedi személyes tulajdonságokat, mint például a rugalmasság és alkalmazkodóképesség — egy vállalkozás felépítése a semmiből ugyanis sosem lesz egyenes út. Lesznek visszaesések és váratlan változások. Egy sikeres vállalkozónak rugalmasnak kell lennie ahhoz, hogy folytatni tudja a munkát, és alkalmazkodóképesnek, hogy szükség esetén változtatni tudjon az irányon.

A jéghegy csúcsa pedig a passzív jövedelem: hogy mindaz, amit az imént felvázoltunk, magától működjön.

Az már egyből látszik, hogy teljesen, 100%-ig passzív jövedelem nem létezik.

Előfordulhat, hogy egy cég mindenben jól teljesít és piaci előnyt szerez, de ha passzivizáljuk, azzal szépen lassan leépítjük, hiszen míg mi csak kiveszünk belőle, a versenytársaink fejlődnek, növekednek és végül lehagynak.

Amennyiben pedig kiszervezzük a munkát, akkor is szükség lesz arra, hogy koordináljuk a munkálatokat és kommunikáljunk a partnerekkel vagy alkalmazottakkal, akiknek kiszerveztük a tevékenységet.

De mi történik akkor, ha nem csak vállalkozásokban gondolkodunk?

Hogyan lehet passzív bevételed?

passzív bevétel

Passzív bevételt nem csak egy vállalkozás felépítéséből szerezhetünk, ám ezekre is igaz, hogy 100%-ig passzív sosem lesz a bevétel. A befektetésnél például folyamatosan nyomon kell követnünk a fejleményeket, értesülnünk kell a bejövő információkról, valamint értékesítenünk is kell a meglévő befektetéseinket, ha az a legjobb lépés az adott helyzetben.

Ugyanez igaz a többi tevékenységre is.

De vajon melyek a passzív jövedelmet leginkább megközelítő tevékenységek?

  • Befektetés: Ez a passzív jövedelem egyik leggyakoribb formája. Ennek során részvényekbe, kötvényekbe vagy befektetési alapokba fektetünk, és idővel hozamot szerzünk. Az ingatlanbefektetések, ahol a bérleti díjból származó jövedelem folyamatos pénzáramlást biztosíthat, szintén ebbe a kategóriába tartozik.
  • Ingatlanbefektetési alapok (REIT): A REIT-ek olyan társaságok, amelyek jövedelemtermelő ingatlanok tulajdonosait és általában üzemeltetőit foglalja magában. Részvényesként részesedést szerezhetünk a bevételből anélkül, hogy saját magunknak kellene megvásárolnunk vagy kezelnünk az adott ingatlant.
  • Osztalékrészvények: Az osztalékot kínáló részvények vásárlása rendszeres jövedelmet generálhat. Egyszer fektetünk csak be a részvényekbe, majd rendszeresen részesülünk a vállalat nyereségének egy részéből.
  • Dropshipping: A dropshipping üzletben online árulunk termékeket, de azzal nem mi foglalkozunk, hanem egy harmadik fél szállító tárolja és szállítja.
  • Affiliate marketing: Ha van egy weboldalunk vagy közösségi média csatornánk, jutalékot kaphatunk más cégek termékeinek népszerűsítésével. Ehhez azonban nagyszámú követőre lesz szükség.
  • Online tanfolyamok és e-könyvek: Ha egy adott területen szakértelemmel rendelkezel, készíthetsz és értékesíthetsz online tanfolyamokat vagy e-könyveket is akár. A tartalom létrehozásával járó kezdeti erőfeszítések után tovább folytathatod az értékesítést, és ezáltal idővel jövedelemre tehetsz szert akár jóval azután is, hogy a “munka” elkészült.
  • Hitelezés: Az online platformok ma már lehetővé teszik a peer-to-peer hitelezést, ahol kamatfizetésért cserébe kölcsönadhatjuk a pénzünket másoknak.
  • Alkalmazásfejlesztés: Ha képes vagy egy népszerű mobilalkalmazást létrehozni, akkor passzív jövedelmet szerezhetsz az alkalmazás eladásából vagy az alkalmazáson belüli hirdetésekből, mikro-tranzakciókból.
  • Fotózás/videózás: Ha van érzéked a fényképezéshez vagy a videózáshoz, munkáidat eladhatod stockfotó/videó weboldalakon, és jogdíjat kaphatsz, ha valaki letölti őket.

Ahogy az jól látszik, rengeteg passzív jövedelemforrás létezik ma már, de a legjobban még így is egy saját vállalkozással jársz — vagy a fenti lista egyes elemeinek vállalkozásszerű kivitelezésével.

Összefoglalás

A passzív jövedelem ma már valóban megközelíthető, ám ehhez egy vállalkozásra lesz szükséged. Ahhoz pedig, hogy mindezt sikerre tudd vinni, szükséged lesz egy üzleti tervre.

Bár a tervet mindenkinek magának kell elkészítenie, elsőre sajnos könnyen túlterheltté válhat az, aki még sosem dolgozott hasonlón.

Ebben az esetben érdemes lehet tapasztaltabbak segítségét kérni, akik már előrébb vannak a folyamatban, vagy esetleg képesek a célközönség fejével gondolkodni, hiszen így pontosan meg tudják határozni, hogy milyen adatokat kell mindenképpen szemléltetni, és mi az, amit felesleges.

Az üzleti terv készítésében érintett budapesti vállalkozóknak személyes konzultáció biztosításával segítséget nyújt a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány. Jelentkezni az info@bvk.hu címen lehet.