Ingyenes vállalkozásfejlesztési tanácsadás, a nemzetközi versenytársak megismerését szolgáló program és kedvező vállalati mikrohitel is segíti a külpiacra készülő kreatív és kézműves vállalkozásokat – derült ki a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány szakmai fórumán.
A kreatív és kézműves vállalkozások külpiacra lépési lehetőségeit elemezték a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány szakmai fórumán.A workshop aktualitásához hozzájárult, hogy a Fővárosi Közgyűlés által júniusban elfogadott Budapesti Gazdaságélénkítési és Munkahelyteremtési Stratégiájának megfelelően a közeljövőben a BVK megújítja mikrohitelezési tevékenységét. A stratégia megfogalmazása szerint „a szolgáltatásfejlesztés célja a fiatal, a kreatív és a női vállalkozók mikrovállalkozásainak fejlesztési forráshoz jutásának ösztönzése, biztosítása.” „A kreatív vállalkozások között nagyon magas a női vállalkozások aránya” – tette hozzá Szalai Piroska a BVK kuratóriumi elnöke.
Szalai Piroska hozzátette: 2012-2014-ben a közalapítvány két uniós programban is részt vett, az egyik a fiatal vállalkozók, a másik a kézművesiparbeli vállalkozások fejlesztéséről szólt. „Bár a projektek lezárultak, ez a két célcsoport továbbra is a BVK fókuszterületei közé tartozik. Nem csak figyelemmel kísérjük a kézműipari kreatív vállalkozások életét, hanem igyekszünk számukra olyan lehetőségeket nyújtani, amelyekkel a későbbiekben hatékonyan tudnak élni, emellett szeretnénk bemutatni ezeket a vállalkozásokat, jó gyakorlatokat hazai és nemzetközi szintéren is.”
Ingyenes tanácsadással segít az uniós vállalkozásfejlesztő
Mészáros Mónika Alíz, a TenderAuditor Kft. EU projekt igazgatója a vállalkozások külpiacra lépésének fontosságát emelte ki, hangsúlyozva, hogy a magyarországi piac mérete és esetenkénti beszűkültsége miatt a vállalkozóknak már a kezdetektől érdemes nemzetközi szintekben gondolkodni. Felhívta a figyelmet arra, hogy ezt segítik az olyan ingyenesen igénybe vehető finanszírozási és egyéb tanácsadási szolgáltatások, amilyeneket például az Enterprise European Network nyújt, amely az Európai Unió egyetlen és egyben a világ legnagyobb vállalkozásfejlesztési hálózata.
Az Enterprise European Network képviseletében Puskás Ágnes igazgató elmondta, hogy a hálózat feladata a kis- és középvállalkozásokat az egységes európai piacon különböző szolgáltatásokkal segíteni. „Tájékoztatást nyújtunk mindenféle elérhető finanszírozási lehetőségről, személyes tanácsadást biztosítunk a vállalkozásoknak, a világ 63 országában működő partnerirodákkal közösen üzletember találkozókat szervezünk” – sorolta az igazgatónő. Puskás Ágnes elmondta, hogy mivel az üzleti siker legfontosabb eleme a tájékozódás a versenytársakról, olyan gyakornoki programot is működtet a hálózat, mely során a résztvevőknek lehetőségük nyílik időszakosan a külföldi versenytársaknál dolgozni.
A beszélgetés során szó esett még a fiatal vállalkozásoknak szóló „Erasmus – fiatal vállalkozóknak” programról, a Magyar Nemzeti Kereskedőház és a TenderAuditor Kft. által kínált lehetőségekről, valamint az ágazathoz kapcsolódó Európai Uniós pályázatokról és a GINOP programokról.
A sikeres kreatívok is ott voltak
A program folytatásaként divatbemutatóra került sor, melyen a második kerekasztal résztvevőinek – Hampel Katalin és Pásztor Anni ruhatervezők, illetve a Nagy Gézáné ügyvezető igazgató által képviselt, Nagy Lovas Kft. kollekcióit mutatták be a modellek. Az ezt követő kerekasztal beszélgetésen a három üzletasszony vállalkozásuk kezdőlépéseiről, sikereikről, fejlődésükről és a külföldi piacra lépésük történetéről meséltek.
A rendezvény a BVK Innocrafts elnevezésű, 2012-2014 közötti európai uniós projektjének fenntartásához kapcsolódik. A projekt a kreatív iparágon belül az ún. arts and crafts vállalkozásokra, azaz az alkalmazott képzőművészet, a kézműves ipar és az iparművészet területén tevékenykedő vállalkozásokra fókuszált, célkitűzései között szerepelt a szektorban alkalmazott gazdaságpolitikai eszközök fejlesztése konkrét ajánlások megfogalmazása útján, a szektor gazdasági modernizációja és versenyképességének növelése érdekében. A projektben 15 partnerszervezet vett részt 11 országból. A partnerek olyan városokat, régiókat képviseltek, melyek kulturális, építészeti és művészeti szempontból kiemelt értékekkel bírnak, hagyományosan „művészvárosok”, az UNESCO Világörökség részei. A projekt budapesti és egyben egyetlen magyar partnere a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány volt.
Forrás: Pr7/BVK