Az üzleti elemzési módszerek számos olyan eszközt és technikát foglalnak magukban, amelyek célja az üzleti folyamatok értékelése, racionalizálása és optimalizálása. Bár ezeket a módszereket azért hozzák létre, hogy a vállalati világban használják, a személyes növekedés, az önfejlesztés és a tanulás területén is alkalmazhatók.
E stratégiák egyéni célokhoz való igazításával az ember tisztánlátásra tehet szert, javíthatja a döntéshozatali teljesítményét és növelheti a személyes termelékenységet — tehát rengeteget tanulhatunk belőlük. Ezeknek a módszereknek az alkalmazása a szakmai siker és a személyes fejlődés útját is kikövezheti, általuk sokkal jobb alapítóvá és üzletemberré válhatunk.
Az egyik leghíresebb üzleti elemzési módszer pedig nem más, mint a SWOT analízis. De vajon mit érdemes tudni róla?
A SWOT jelentése
A SWOT röviden egy olyan stratégiai elemzési eszköz, amelyet többnyire a vállalkozások, de egyes esetekben akár a magánszemélyek is használnak belső és külső környezetük felmérésére és megértésére. Bár hivatalosan egy üzleti elemzési módszer, ezért a legtöbb értéket a vállalkozások szedhetik ki belőle, de gyakorlatilag bárki számára könnyen, gyorsan és hatékonyan használható.
A „SWOT” egyébként egy betűszó, ami a négy faktor — az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek — angol szavainak kezdőbetűjéből tevődik össze. Magyarul “GYELV”-ként is emlegetik:
- Erősségek: A vállalkozás vagy az egyén olyan jellemzői, amelyek előnyhöz juttatják másokkal (pl.: konkurencia) szemben.
- Gyengeségek: Olyan jellemzők, amelyek a vállalkozást vagy az egyént hátrányos helyzetbe hozhatják másokkal szemben (pl.: konkurencia) és javításra, fejlődésre szorulnak.
- Lehetőségek: Olyan külső elemek, amelyeket a vállalkozás vagy az egyén a maga javára tud használni, ezáltal elősegíthetik a növekedést.
- Veszélyes: A környezet olyan külső elemei, amelyek gondot okozhatnak a vállalkozásnak vagy az egyénnek a jövőben, ezáltal kerülendőek.
A SWOT jelentése tehát ez a négy faktor, az elemzés lényege pedig az, hogy őszintén, magunkba (vagy vállalkozásunkba) nézve megvizsgáljuk, miben vagyunk jók, gyengék — és ezeket mire tudjuk használni, illetve hogyan tudja kihasználni más.
Összegezve tehát, e tényezők feltérképezésével olyan stratégiákat lehet kidolgozni, amelyek kihasználják az erősségeket és a lehetőségeket, miközben mérséklik a gyengeségeket és a veszélyeket.
Ahhoz azonban, hogy ezt megfelelően megértsük, érdemes megnézni egy példát.
SWOT elemzés példa
Adott egy vállalkozó, aki külföldi pályázatokat szeretne nyerni, hogy még több megrendelése legyen a cégének, ezáltal folyamatosan növekedni tudjanak.
Ahhoz, hogy felmérje, hol is tartanak jelenleg a fejlődésben, és mi tartja vissza őket, a GYELV elemzéshez fordul segítségért.
Felírja tehát a négy faktort, majd egyesével leírja, mit is gondol róluk.
Erősségek: Igen erős a vállalkozás szakmai tudása, a piacon talán a legjobb szakemberek dolgoznak náluk, és ezt a pályázat elbírálói is tudják.
Gyengeségek: Nem tudnak és nem is szeretnek politizálni, pedig az iparágukban ahhoz, hogy előrébb lépjenek és pályázatokat nyerjenek, bizony kapcsolatokra és támogatásra van szükségük.
Lehetőségek: Elkezdhetik a döntéshozók figyelmét arra irányítani, hogy milyen fontos, hogy az adott projekteket szakmai alapon valósítsák meg, mintsem politikai alapon, ez ugyanis az iparág növekedésének kulcsa. A másik lehetőség az, hogy ők maguk is elkezdenek fejlődni politikai vonalon, ezáltal támogatókat szerezni, akik elősegíthetik a támogatások ügyét.
Veszélyek: Mivel a politika nagyon távol áll a vállalkozás kompetenciáitól, a visszájára is fordulhat az egész, hiszen nem csak, hogy gyengék benne, még csak nem is érdekli őket — ez pedig kihat arra is, hogy miként fogják a gyakorlatban is megvalósítani ezt az elképzelést. Veszélyforrást jelenthet az is, hogy egy konkurensük bár gyengébb szakmai, de erősebb politikai háttérrel rendelkezik, ezáltal elnyerhetik előlük a pályázatokat.
Így fest tehát egy SWOT elemzés példa — egy rövid, 4 faktoros elemzés, amiből kiderült, hogy melyek azok a területek, amelyek potenciális veszélyforrások, és melyek azok, amikre építeni lehet az adott vállalkozás esetében.
Ez az egyszerűség és gyorsaság adja a SWOT elemzés előnyét.
De hogyan tudunk mi magunk is SWOT elemzést készíteni?
SWOT elemzés készítése
Az első és legfontosabb: írjunk! Az írás gondolkodás, ráadásul a memóriánkat sem kell használnunk a folyamat során, így több kognitív kapacitás marad a lényegre: a SWOT analízisre!
A második fontos dolog, hogy először ne hosszú mondatokban írjunk, hanem rövid pontokban fedjük fel az összes lehetséges erősséget, gyengeséget, lehetőséget és veszélyforrást.
Csak és kizárólag ez után kezdjünk belemélyülni az egyes elemekbe — ekkor viszont minél jobban fejtsük ki a dolgokat, hogy megértsük ne csak a négy faktort, de a köztük lévő kapcsolatokat is.
A legjobb az, ha a kifejtés után ismét visszalapozunk a rövid, pontokban kifejtett listánkhoz, és egyetlen ábrán vagy mátrixon vezetjük le mind a négy elemet, hiszen ekkor már az egyes szavakról is eszünkbe fog jutni az adott pont egész, hosszú, teljes kifejtése, miközben röviden, tömören, egyetlen helyen összegyűjtve fogjuk látni a sok-sok lehetőséget és veszélyt, ezáltal könnyen elő tudunk majd állni egy tökéletes kombinációval. Ezzel zárul a SWOT elemzés készítése.
A SWOT analízis célja
A cél tehát az, hogy egy olyan végeredménnyel álljunk elő, amiben a cégünk vagy saját magunk négy alábbi tulajdonságát használjuk:
- A legnagyobb erősségeket
- A legjelentéktelenebb gyengeségeket
- A legnagyobb lehetőségeket
- A legesélytelenebb veszélyeket
Ez a tökéletes kombináció, erre kell törekedni.
Miután pedig ezt megkaptuk, tanuljunk! Tömjük be a réseket a tudásunkban, csökkentsük az erősségeink és gyengeségeink között tátongó lyukakat, a lehetőségekből csináljunk még nagyobbakat, a veszélyek előfordulásának esélyét pedig csökkentsük nullára.
Néhány esetben pedig érdemes lehet tapasztaltabbak segítségét is kikérni, akik már előrébb vannak a folyamatban, vagy esetleg képesek kívülről, objektíven gondolkodni, hiszen így pontosan meg tudják határozni, hogy milyen erősségekkel, gyengeségekkel, lehetőségekkel és veszélyekkel rendelkezünk.
A SWOT elemzés elkészítésében érintett budapesti vállalkozóknak személyes konzultáció biztosításával segítséget nyújt a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány. Jelentkezni az info@bvk.hu címen lehet.
Emellett pedig az interneten rengeteg más üzleti elemzési módszer érhető el, érdemes lehet ezeket is átnézni — például a Porteri 5 erő modellt és a PEST-elemzést.