Miért hiányoltak egy igazán jó startupos közösségi oldalt, és induló vállalkozásként milyen tapasztalatokat szereztek, amelyek másoknak is segíthetnek ötleteik megvalósításában – erről beszélgettünk Melczer Lilla alapítóval.
Miért gondoltátok úgy, hogy szükség lehet egy startupoknak szóló közösségi oldalra?
Az ötlet több mint két évvel ezelőtt fogalmazódott meg, amikor a második gyerekemmel voltam állapotos. Édesapám és egyben alapítótársam, Kocsis László küldött egy cikket, ami startupokról és közösségi finanszírozásról szólt, itt kezdődött minden. A Facebook akkor már dübörgött, de nagyon nehezen lehetett csak az üzleti tartalmakra lecsupaszítani, a LinkedIn pedig elsősorban álláskereső oldalként működött. Nekünk viszont nagyon hiányzott egy olyan platform, ahol a startupok és a befektetők kifejezetten az őket érdeklő témákban egymásra találhatnak.
A saját bőrünkön is tapasztaljuk, hogy milyen nehéz egy startupnak elindulni. Mindenkinek az elindulás, a befektető megtalálása a legnagyobb nehézség, és ha lenne egy olyan fórum, ahol a projektjükre fel tudnák hívni a figyelmet, az nagy segítség lenne. Az utánunk alakuló startupoknak ilyen téren már nagy szerencséjük lesz a -nal. Innentől két évet vett igénybe a fejlesztés, a napokban indul el az oldal.
Ilyen oldal világszinten sem létezik?
Elkészítettük az üzleti tervünket, és abban számolunk 2-3 nemzetközi versenytárssal, de ők összesen tudják azokat a szolgáltatásokat nyújtani, amik a Younicornba be lesznek építve. Ráadásul ezek elsősorban adatbázisok, interakciós lehetőség nélkül, így a megbízhatóság sem biztosított.
A mi célunk, hogy a kapcsolatteremtés könnyebbé váljon. Lesz egy projektgyűjtő felület is, ahol a befektetők böngészhetnek, szűrhetnek, értesítéseket kérhetnek. Ha pedig megkapjuk az első körös befektetést, szeretnénk gőzerővel ráfeküdni a tervek megvalósítására, például idén már szeretnénk beindítani az élő konferenciaközvetítéseket.
Arról készült felmérés, hogy a különböző tervezett szolgáltatásokra mekkora az igény?
Amikor bemutattuk az oldalt, mindenkinek rengeteg további ötlete volt, így kerül majd még bele például a közösségi finanszírozás. De meg kellett tartanunk a fokozatosságot, különben sohasem tudnánk elindulni. Az üzleti tervünket készítő cég kezében volt a gyeplő, és ők azt javasolták, hogy ne lőjünk el mindent elsőre, különösen azért, mert a befektetőnek is lesz majd beleszólása és javaslatai.
A hasonló oldalaknál mindig az a kihívás, hogyan lehet összegyűjteni a kritikus tömeget. Ebben tudtak segíteni a BVK rendezvényei?
Kifejezett célunk, hogy segítsünk a magyar startupoknak, és nagyon örülünk annak, hogy a BVK-ban ebben partnerre találtunk. Tavaly szeptemberben indult az együttműködésünk, amikor jelentkeztünk a 8. Be Smart versenyre, amit megnyertünk, és elutazhattunk Lisszabonba a Web Summitra. A figyelemfelkeltésre, adatbázis-építésre nagyon jó volt a Web Summit, ahol rengetegen érdeklődtek. A kiállításra már vittük magunkkal az üzleti tervünket, hogy láthassák, komolyan gondoljuk a vállalkozást. A potenciális befektetők nagyon pozitívan fogadták a profizmusa és a kidolgozottsága miatt. A nevünket és a logót, egyszóval a Brandünket is dicsérték, mert nagyon könnyen beazonosítható és érthető. Az ottani kapcsolatok alapján jelenleg is folynak a tárgyalások egy dubaji konferencia megjelenésről és kanadai befektetésről-cégalapításról, de nagyon sok egyéb megkeresésünk is van. A tapasztalataink alapján a startupoknak azt tudjuk javasolni, hogy nagyon készüljenek fel, validált koncepcióval induljanak el, és számítsanak arra, hogy egészen másképpen kell pitchelni Amerikában, Sanghajban vagy az arab országokban.
A Startupok Éjszakáján milyen tapasztalatokat szereztetek?
A Startupok Éjszakáján is sokan előregisztráltak. Az eseményen fantasztikus volt a tömeg és a hangulat. Folyamatos volt az érdeklődés és nagyon kedves a fogadtatás. Sokan azon is meglepődtek, hogy fiatal nőként, kétgyerekes édesanyaként hogyan lehetek alapító és cégvezető. Nőként, anyaként vállalkozni nem könnyű, de szerencsére segítségemre van a családom és mindenben támogatnak.