Színvonalas szakmai programokkal és vidám, ünnepi hangulatban várta a vendégeit az első Startupok Éjszakáján a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK). Az esemény a budapesti SMART Vállalkozói OkosPont fennállásának második évfordulója alkalmából került megrendezésre, a programokat a BVK online 3D Smart pontjában élőben közvetítették.
A Startupok Éjszakája rengeteg látogatót vonzott, a workshopok és a kerekasztal-beszélgetés óriási érdeklődést mellett zajlottak, az ingyenes mikrohitel tanácsadást is sokan igénybe vették. Természetesen kapcsolatépítésre is lehetőség nyílt, az állóbüfében kínált finomságok mellett a vendégek szóba elegyedtek egymással, az előadókkal és a Közalapítvány munkatársaival.
„Számítottunk rá, hogy nagy érdeklődés mellett zajlik majd ez a rendezvényünk, de arra azért nem, hogy ennyire teltházasok leszünk. Amikor kiderült, hogy milyen sokan regisztráltak előzetesen, akkor úgy döntöttünk, hogy nem csak itt a helyszínen lehet majd követni az eseményeket, hanem az interneten is, online közvetítéssel”- mondta Szalai Piroska, a BVK kuratóriumi elnöke, akinek kulcsszerepe volt a SMART Pont létrehozásában.
Az első Budapest SMART Pont az i.e. SMART európai uniós program keretében 2013 novemberében, a BVK székhelyén nyílt meg, azzal a céllal, hogy a már vállalkozó, vagy vállalkozni vágyó magyar fiatalok számára nyújtson segítséget vállalkozói ismereteik, valamint üzleti kompetenciáik és készségeik fejlesztésében. „A 2014 decemberében zárult, 6 közép-európai ország – Ausztria, Olaszország, Németország, Szlovákia, Csehország és Magyarország – részvételével lezajló projekt célja az innovatív és kreatív vállalkozások működési környezetének fejlesztése, az e téren működő kis-és középvállalkozások piaci helyzetének előmozdítása volt. A projekt részeként minden országban létrejött egy Smart Pontot, azaz egy vállalkozói kompetencia-központ. A Közalapítvány ezen felül egy online és egy mobil Smart Pontot is létrehozott. Utóbbival az idei nyáron ifjúsági rendezvényeken, fesztiválokon vettünk részt, számos megyei jogú város – például Miskolc, Eger – fiatal vállalkozókkal kapcsolatos eseményein megjelentünk”- magyarázta az elnökasszony.
Szolnoki Szabolcs, a Smart Vállalkozói Okospont Hálózat vezetője sikeresnek tartja az elmúlt két évet: „Túl vagyunk több mint hetven rendezvényen, sok workshopot, meet up-ot, vállalkozói klubot szerveztünk. Három startup versenyt tartottunk, melyből kettő nemzetközi megmérettetést jelentett. Folyamatosak nálunk a tanácsadások, rengeteg érdekes ötlettel találkozunk. Egy izgalmas, klassz közösség alakult ki, vannak, akik már a kezdetek óta eljönnek minden rendezvényünkre. A legbüszkébb azokra a sikersztorikra vagyok, melyek innen, a mi kis keltetőnkből indulva lettek feltörekvő vállalkozások”- nyilatkozta a hálózat vezetője, hozzátéve, hogy a programok nemcsak fiataloknak szólnak, a Smart Pont rendezvényei mindenki számára nyitottak, aki szeretne többet megtudni a vállalkozások világáról.
A rendezvény első előadója, Német János, az Online Marketing Wings Kft. alapító-tulajdonosa, BVK SMART tréner már többször tartott workshopot a SMART Pontban. „Ezúttal az online marketinget választottam témának, ez egy olyan széles és színes terület, ami mindenkit bevonz. Az előadás utáni kérdésekből is látszik, hogy mennyire érdekli a fiatalokat ez a terület, szeretnének tanulni és tenni is azért, hogy sikeresek legyenek a weben, az online világban” – mondta Német János, aki úgy gondolja, hogy a felsőoktatásban még nem fektetnek elég hangsúlyt az online marketing tanítására. A szakértő szerint az üzleti siker titka a tanulás és fejlődés mellett az akarat és a kitartó munka.
Incze Katalin, vállalkozás katalizátor Az ügyvezetés gyakorlati kérdései címmel tartott workshopja is nagy érdeklődés mellett zajlott. „Nagyon sok startup úgy indul el, hogy összeáll néhány szakember, akik nagyon jók abban témában, amiből szeretnének startupot csinálni, de nem igazán értenek az ügyvezetéshez. Nem tudják, hogyan működtessék a vállalkozásukat, ezeket a dolgokat sajnos sokszor nem tanítják meg az iskolákban és az egyetemeken”- mondta a szakértő, aki a vállalkozásoknak többek között a projektmenedzsment szemlélet és a folyamatok bevezetésében nyújt segítséget. „A hazai startupokat illetően nagyon bizakodó vagyok, és örülök neki, hogy Budapest startup központnak mondható Közép-Európában, persze sok versenytársa akad e téren. Bízom benne, hogy a legjobb mérnökök és a legjobb szakemberek nálunk vannak, és ezért sikeresek tudnak lenni a nemzetközi piacon isa magyar vállalkozások”- tette hozzá a szakértő.
Az induló vállalkozások számára kiemelten érdekes témát jelentenek az elérhető finanszírozási lehetőségek, stratégiák, ezért a rendezvény egyik legnépszerűbb eseménye a kérdéskörhöz kapcsolódó kerekasztal beszélgetés volt, amin Szolnoki Szabolcson kívül Pintér Mihály, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal Innovációs Főosztályának vezetője és Jánoki László, az Alliance Jura-Hongrie Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt munkatársa vett részt.
Bár a fő téma a finanszírozás volt, rengeteg más érdekes kérdés terítékre került: milyen tulajdonságokkal kell egy startuppernek rendelkeznie, mit kell tenni, ha támad egy hatalmas ötletünk, hogyan érdemes összeállítani a csapatot, mit érdemes tudni az innovációs pályázatokról, hogyan kell tárgyalni egy kockázati tőkéssel. Az utóbbi kérdés kapcsán Jánoki László elmondta, hogy minden projekt esetén megvizsgálják, hogy megvan-e a négy legfontosabb alappillér: a termék, az üzleti modell, a csapat és a megtérülés. „Olyan terméknek kell lennie, ami túl van az ötlet fázison, piacképes, vagy már a piacon fellelhető. Azt is látnunk kell, hogyan lesz ebből a termékből pénz, kik a vevők, milyen értékesítési csatornán keresztül érjük el őket, milyen marketing eszközöket alkalmazunk. Nagyon fontos, hogy milyen csapat áll előttünk, hiszen ők fogják sikerre vinni ezt a projektet, célszerű, hogy egy jól összeszokott, egymáshoz illeszkedő, egymás tulajdonságait felerősítő csapat álljon össze. Természetesen a saját megtérülésünket sem hagyhatjuk figyelmen kívül, szükség van egy validált, piaci alapokra épült, átlátható, megfelelő költségstruktúrával felépített pénzügyi modellre.”
„A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal olyan környezet megteremtését ösztönzi Magyarországon, ami hosszú távon tartósan támogatja a kutatás-fejlesztést és innovációt, így startupokat is” – mondta Pintér Mihály, a Hivatal Innovációs Főosztályának vezetője. „A versenypályázati rendszer kialakítása során, mind a felfedező kutatások, mind a célzott kutatások, valamint az innovatív vállalkozások esetén egyaránt a KFI szempontú célszerűséget helyezi előtérbe a hivatal, hogy a folyamatosan megnyíló források valóban a versenyképességet erősítő kutatásfejlesztési és innovációs eredményekben hasznosuljanak, és ne keveredjenek össze az általános gazdaságfejlesztési célú pályázatokkal, amelyekre más forrásokból ugyancsak sokféle lehetőség van.” – magyarázta főosztályvezető, hangsúlyozva, hogy a BVK által biztosított fórum is fontos lehetőség az ezzel kapcsolatos tudás megosztáshoz. Pintér Mihály hozzátette: a hamarosan megnyíló, a start up ökoszisztéma komplex fejlesztését célzó, új pályázati felhívások lehetőséget adnak arra, hogy a nemzetközileg piacképes innovatív terméket, technológiát, szolgáltatást fejlesztő fiatal vállalkozásoknak szakértő és sikerorientált inkubátorok biztosítsák a növekedési esélyeket már a fejlődés kezdeti szakaszától fogva. Erre a célra uniós és hazai forrásból összességében 6,5 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre.
„Nagyon érdekes volt a rendezvény, Incze Katalin ügyvezetésről szóló előadásán számunkra különösen aktuális témákról hallhattuk. Szívesen eljövünk máskor is a SMART Pontba”- nyilatkozta Régi Ádám, a L’akoma Zöldségkrémeket forgalmazó cég egyik vezetője, aki párjával és ügyvezetőtársával, Kalinák Csillával látogatott el a rendezvényre. A két fiatal tavaly megnyerte az Újbudai Hallgatói Startup Pályázatát, a nyereményből megalapították prémium minőségű, tartósítószer mentes zöldségkrémeket előállító és forgalmazó startupjukat.
„Nagyon tetszett a rendezvény, három olyan érdekes előadást hallhattunk, ami kifejezetten építő az üzletünk számára. Nagyon érdekesnek találtam Német János workshopját az online marketingről, gyakorlatban használható új trendekről beszélt, nem régi tankönyv példákról”- mondta Fodor János, a Galéria Optika egyik tulajdonosa, aki számos BVK rendezvényen részt vett már. „Úgy gondolom, elég széles témakörrel foglalkozik a BVK. Több éve járok ide képzésekre, és kifejezetten ajánlom mindenkinek, mert olyan tudást kaphat meg térítésmentesen, amiért egyébként igen komoly összeget kell fizetni”- magyarázta a vállalkozó.
Fotó: BVK