2004-ben a kreatívipari ágazatok, köztük az innovatív technológiák, a formatervezés, a divatipar vagy éppen a várostervezés magyarországi ösztönzésére jött létre a Design Terminál, mely a szakterület fontosságának növekedésével, tíz évvel később kiemelt kormányzati háttérintézménnyé vált. A Design Terminál stratégiájának alapja, hogy a kreatívipar hozzájárulhat egyes strukturális, egész Európára jellemző munkaerőpiaci problémák megoldásához, így az önfoglalkoztatás elterjedéséhez.
Alapítás ideje: 2004
Tevékenység: a magyar kreatív ipar fejlesztése
Web: www.designterminal.hu
Ezen kívül hozzájárul magas minőségű munkahelyek és magas hozzáadott értékű termékek és szolgáltatások számának növekedéséhez, valamint a diplomás munkanélküliség felszámolásához is. A szervezet ezért segíti a kezdő vállalkozások piacra lépését, a kreatívipari szereplők és a kockázati tőke egymásra találását, emellett közép-európai léptékű szakkiállítások, vásárok, bemutatók és konferenciák rendezésével hozzájárul Magyarország, mint a régió kreatívipari központjának pozicionálásához is.
Inkubációs programok
Az elmúlt néhány évben hatalmasat fejlődtek a hazai kreatívipari vállalkozások. Ma egyre több magyar tervező állít elő olyan termékeket, melyek funkcionalitása, minősége és formavilága megfelel a nemzetközi sztenderdeknek. Mostanra több kisvállalkozás is megért arra, hogy kilépjen a nemzetközi piacokra. ebben azonban a kreatív szektornak szinte alig van tapasztalata, hiányoznak hozzá a megfelelő szakemberek és legtöbb esetben a tőke is. A nemzetközi vásárokon szerzett visszajelzések, az általános szakmai vélekedés és a sajtóvisszhang alapján azonban ezen a területen óriási a potenciál; a magyar termékek iránt nagy kereslet mutatkozik. A Design Terminál 2014- ben indította el inkubációs programját, melynek keretében évente 120 induló vállalkozás piacra lépését segíti mentorálással, térítésmentes tanácsadással, hazai és külföldi szakvásárokon való megjelenéssel, valamint azzal, hogy a legígéretesebb cégeket közvetlenül is összeköti az irántuk érdeklődő kockázati befektetőkkel.
Hídszerepet betölteni
A Design Terminál célja, hogy ösztönözze a tervezőket, hogy Magyar- ország után külföldi piacok felé is terjeszkedjenek; hazai és nemzetközi, kockázati tőkével rendelkező befektetőkkel vegyék fel kapcsolatot. A Design Terminál szakmai szempontok alapján választja ki azokat a nemzetközi rendezvényeket, kiállításokat, designvásárokat, melyeken a hazai márkák a termékeiket nemcsak a nagyközönségnek, de a lehetséges befektetőknek és megrendelőknek is bemutathatják.
Ezzel a Design Terminál egyfajta mediációs tevékenységet lát el a hazai vállalkozók, valamint a nemzetközi piacok és befektetők között. 2014-ben a szervezet segítségével többek között a Moholy-Nagy Művészeti egyetem pályakezdő designerei, az IVANKA designerbeton vállalkozás, négy ígéretes divattervező és hét technológiai startup is bemutatkozhatott londoni, dubai és new york-i szakvásárokon. A Design Terminál megteremti a rendezvényeken való részvétel feltételeit, megszervezi a tervezők és/vagy termékeik kijutását a helyszínre. A rendezvényeken a Design Terminál üzleti és szakmai találkozókat szervez a tervezőknek, melyeken az üzletfejlesztési program munkatársai is részt vesznek. Az ágazat tudatos fejlesztésének eredményeként a kreatívipar ma a magyar GDP 3,7%-át teszi ki, és éves növekedési üteme a teljes gazdaság teljesítményének ötszöröse. A számok a külpiaci megjelenések fontosságát is alátámasztják: a kreatívipar exportvezérelt szegmensei évente 12%-kal bővülnek, ezen a területen az iparág (a járműipart követően) a második Magyarországon.
A találkozópont
A külföldi szakkiállításokon való megjelenéseket a Design Terminál nagyszabású hazai programokkal egészíti ki. Az ügynökség által alapított Central European Fashion Days, vagy éppen a Budapest 3D printing Days ma már egyaránt nemzetközi rangú, a magyarok mellett más közép-európai vállalkozásokat is felvonultató szakmai fórumok, melyek részben az intézmény központjában, részben Budapest belvárosának más helyszínein kerülnek megrendezésre.
Saját eseményei mellett a Design Terminál belvárosi központja a magyar startup világ központi találkozóhelye is. A különleges modernista épület évente közel 300 különböző programnak ad otthont, a vállalkozói tréningektől a diplomavédéseken át a kiállításokig. Az European Entrepreneurship Foundation minden hónap első hétfőjén itt rendezi meg a First Monday eseménysorozatot, mely az induló vállalkozások és leendő befektetőik egyik legfontosabb hazai találkozója. Az Európai Bizottság Magyarországi képviselete és a Design Terminál konferenciasorozattal népszerűsíti az Európai Unió Kreatív Európa programjában foglalt pályázati lehetőségeket, de itt tartja eseményeit a befutott designerek és a legfiatalabb tehetségek közötti tudásátadást segítő Behance Portfolio Review is. A nemzetközi partnerségek közül kiemelkedik a Design Terminál és az amerikai Singularity University együttműködése, melynek keretében a szilícium-völgyi intézmény évről évre itt, Budapest belvárosában tartja technológiai tehetségkutatóját. 2014-ben a világ egyik meghatározó innovációs versenyének, a Google XPRIZE-nak is a Design Terminál adott otthont.
Együtt a várossal
A Design Terminál igazi városi intézmény, hiszen a kreatív ágazatok többsége is az urbánus közegben összpontosul. Budapest fejlesztésére, a smart city elvek és megoldások helyi népszerűsítésére ezért a szervezet különösen nagy hangsúlyt fordít. A Design Terminál által indított Smart City lab pályázat célja, hogy minden évben felkutassa a közlekedés, a vízhasználat, vagy éppen a zöldterületek menedzsmentjének területén friss és használható ötletekkel bíró műhelyeket, szakmai és civil kezdeményezéseket. A pályázat győzteseinek lehetősége nyílik, hogy projektjeiket a fővárosi közszolgáltató cégekkel, így a Budapesti Közlekedési Központtal, a Fővárosi Vízművekkel vagy éppen a Főkerttel együttműködésben meg is valósítsák. 2014-ben többek között egy tűzcsapokat ivókúttá alakító eszköz, egy városi telekocsi alkalmazás, és egy közterületi fejlesztéseket segítő, lakossági bejelentő applikáció is elindult a megvalósulás útján.
Kutatás és oktatás
A vállalkozásfejlesztés, a városfejlesztés és a változatos rendezvények mellett a Design Terminál kutatási és oktatási tevékenységet is folytat. A kutatások célja, hogy a gazdaságpolitika döntéshozói pontos képet kapjanak Magyarország kreatívipari helyzetéről, az ágazat fejlesztésében rejlő lehetőségekről, a kreatív gazdaság és a nemzeti versenyképesség közötti összefüggésekről. Képzési programjaival a Design Terminál a legfiatalabb korosztálytól az egyetemi hallgatókig népszerűsíti a kreatívipart, a vállalkozói pályát és a design alapú gondolkodást. A szervezet HOLIS névre keresztelt nyári egyetemén minden évben designerek, közgazdászok, szociológusok és mérnökök dolgoznak vegyes csapatokban egy-egy konkrét, helyi közösségeket érintő probléma komplex megoldásán.
Design Terminal
National Centre for Creative Industry
Since: 2004
Activity: development of the Hungarian creative industry
Design Terminal was established in 2004 to encourage creative industrial sectors including innovative technologies, industrial design, fashion industry, urban design in Hungary. Since the importance of the specialty grew over the years, after ten years Design Terminal became a major background institution of the government. The base of the strategy of Design Terminal is the fact that the creative industry can contribute to the resolution of some structural employment challenges characteristic to the whole of Europe by the spread of self-employment, the increase of high quality workplaces and high added value products and services, furthermore to the elimination of graduate unemployment. Through its educational programmes, Design Terminal promotes the creative industry, entrepreneurship and design thinking from the very young to the university students as well.