Online marketing fogalma, eszközei: Mi az a digitális marketing? 

Az internet születésekor rengeteg új szakma, hivatás és iparág látott napvilágot. Sok közülük csak pillanatnyi trend volt, ami azóta teljesen eltűnt — más területek viszont azóta is virágoznak, és teljesen átvették az offline alternatívák szerepét. Az egyik ilyen kétségtelenül az online marketing.

Ahhoz, hogy egy vállalkozás működőképessé váljon — vagyis profitot termeljen —, ügyfelekre van szüksége.

Bár a legtöbb kezdő számára kézenfekvőnek tűnik, hogy ha van egy jó termékük vagy szolgáltatásuk, akkor az ügyfelek automatikusan tódulni fognak hozzájuk, a valóságban ennél azért lényegesen árnyaltabb a kép, jóval nehezebb lesz tartós és jól fizető ügyfeleket találni:

  • Nem elég, ha van egy termékünk — a célközönségnek is tudnia kell róla
  • Az esetek döntő többségében a konkurenciának is remek termékei vannak
  • Új piacralépőként nagyon nehéz átcsalogatni a már stabil márkapreferenciával rendelkező vásárlókat

Ahhoz tehát, hogy ügyfeleket szerezzünk, marketingre lesz szükségünk. A marketing célja ugyanis — ahogy az előbbi felsorolásból is látszik — nem csak az, hogy tudassa az emberekkel a termékünk hírét, hanem a meggyőzés is: megmutatni a célközönségünknek, hogy miért is jobb a mi termékünk, mint a konkurenciáé.

A marketing két célja tehát:

  • Terjesztés
  • Meggyőzés

És itt jön a képbe az online marketing, ami mindkét cél eléréséhez elengedhetetlenné vált az utóbbi években, és talán az egyik legfontosabb üzleti tevékenységgé nőtte ki magát.

Mi az online marketing fogalma?

mi az online marketing fogalma?

Az online marketing az ügyfélszerzés, azon belül is a marketing egyik ága.

Az ügyfélszerzést általában két része szokták bontani attól függően, hogy hány embert próbálunk bekapcsolni az értékesítési tölcsérünkbe:

  • Értékesítés vagy sales
  • Reklám vagy marketing

Míg előbbi a kisszámú, nagy összegű — éppen ezért leginkább személyesen történő — eladásokat jelenti, utóbbi a csoportos, szélesebb körnek szóló — éppen ezért inkább távolról történő — eladásokat foglalja magában.

Amikor tehát egy nagy ügyfelet szeretnénk megszerezni, sales-re van szükségünk, de ha sok apró ügyfél szerzése a cél, inkább a marketing felé érdemes fordulni.

A marketing alapvetően minden olyan reklámtevékenységet magában foglal, ami nagyobb célközönséget szólít meg, legyen az akár offline, digitális vagy online marketing. De vajon mi az imént felsorolt három szegmens között a különbség?

  • Offline marketing — az interneten kívüli marketing tevékenységeket foglalja magában
  • Digitális marketing — a számítástechnikai megoldásokat, a kijelzővel rendelkező készülékeket foglalja magában
  • Online marketing — az internetes marketing tevékenységeket foglalja magában

Az online marketing fogalma tehát: olyan internetes tevékenység, amelynek a fő célja az ügyfélszerzés.

A három terület ma már annyira egybefonódott, hogy nem is igazán van értelme különbséget tenni közöttük, a cikk további részében viszont ezt fogjuk tenni, és az utóbbi kategóriára fogunk koncentrálni: megmutatjuk a legnépszerűbb online marketing eszközöket és azt is, hogy mi mindent lehet elérni a segítségükkel.

Online marketing eszközök

online marketing eszközök

Az internetnek köszönhetően ma már rengeteg olyan eszköz érhető el egy marketinges repertoárjában, amivel ügyfeleket lehet szerezni.

Eszközként lehet tekinteni minden olyan termékre, amit a célközönség használ, ezáltal — az eszközön keresztül — a figyelme monetizálható.

Ilyenek például:

  • Számítógép, laptop
  • TV
  • Mobil, tablet

Az online marketing eszközök közé azok a készülékek tartoznak, amelyek internet eléréssel rendelkeznek, de marketing eszköz lehet még a digitális kivetítőtábla, a metrókban kiplakátolt reklám, vagy bármi más, ami képes lehet megosztani a termékünk hírét másokkal, vagy akár képes lehet meg is győzni a célközönséget a termék a kipróbálásáról.

A szűkebb értelemben vett online marketing eszközök leginkább azok a szolgáltatások, amelyeket a célközönség az előbb említett készülékeken használ, például:

  • Közösségi média 
  • Keresőmotorok
  • Online PR

Ezt a három kategóriát azonban érdemes továbbiakra bontani, hiszen mind a három egytől-egyig rengeteg olyan oldallal vagy applikációval rendelkezik, amely képes órákra lekötni a felhasználókat.

A közösségi médiában a legjobb online marketing eszközök a Facebook, az Instagram, a TikTok, a Reddit, a Twitter, a Pinterest és a Youtube.

A keresőmotorok piaca kevésbé sokszínű, hiszen a Google példátlan dominanciát épített ki magának az elmúlt két évtizedben, de a Bing-et és a DuckDuckGo-t is használják néhányan a magyar piacon.

Az online PR kategóriába minden olyan oldal besorolható, ami komolyabb olvasóbázissal rendelkezik, legyen az akár egy híroldal, egy blog vagy akár egy fórum.

Ezek egytől-egyig olyan eszközök, amelyeknek a segítségével elérhetjük a potenciális vásárlóinkat, és tényleges vásárlókká konvertálhatjuk őket.

Ám ahogy előbb említettük, nem csak online marketing eszközök léteznek — maga a digitális, és az offline marketing is egy eszköz, sőt, a sales is. Eszközök a vállalkozások kezében, amelyeknek a segítségével új felhasználókat, követőket, vásárlókat találhatnak meg, ezáltal növekedhetnek, profitot termelhetnek és valami igazán nagyot alkothatnak.

Digitális marketing — a vállalkozások eszköze

e marketing

A legtöbb vállalkozás azért bukik el, mert:

  1. nem rendelkezik megfelelő termékkel
  2. nem rendelkezik stabil pénzügyekkel
  3. nem rendelkezik ügyfélszerző gépezettel

Amennyiben bármelyik probléma felmerül nálad, érdemes lehet profikat bevonni, hiszen akár egyetlen fontos terület hiánya is okozhat jelentős bevételkiesést, extrém esetben akár csődöt is.

A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány minden olyan vállalkozásnak segít, aki rendelkezik egy innovatív ötlettel, mikrofinanszírozással foglalkozik, budapesten tevékenykedik vagy a városfejlesztést jelölte ki fő küldetéséül. Amennyiben ezek valamelyike igaz rád, fordulj hozzánk bátran segítségért!

Kérdésed van? Nyugodtan keress minket telefonon (+36 1 268 1800), vagy írj az info@bvk.hu címre!