Innovatív finanszírozási lehetőségekkel, ingyenes tanácsadási és vállalkozásfejlesztési szolgáltatásokkal, a külpiacra lépést segítő programokkal ismerkedhettek meg a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány Kreatív és kézműves vállalkozások növekedési lehetőségei a budapesti jó gyakorlatok tükrében címmel rendezett workshopjának résztvevői október 1-én, csütörtökön. A rendezvényen sikeres magyar kreatívipari vállalkozónők is bemutatták kollekcióikat és meséltek vállalkozásuk történetéről.

Mészáros Mónika Alíz, EU projekt igazgató, Tenderauditor Kft., Szalai Piroska, Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány kuratóriumi elnöke, Puskás Ágnes, az Enterprise Europe Network igazgatója. (Képgalériáért kattintson a képre!)
A Budapest Design Hét ideje alatt tartott rendezvény első kerekasztal beszélgetésének résztvevői a kreatív és kézműves vállalkozások külpiacra lépési lehetőségeit elemezték.
A beszélgetés kezdetén Szalai Piroska, a BVK kuratóriumi elnöke elmondta, hogy 2012-2014-ben a közalapítvány két uniós programban is részt vett, az egyik a fiatal vállalkozók, a másik a kézművesiparbeli vállalkozások fejlesztéséről szólt. „Bár a projektek lezárultak, ez a két célcsoport továbbra is a BVK fókuszterületei közé tartozik. Nem csak figyelemmel kísérjük a kézműipari kreatív vállalkozások életét, hanem igyekszünk számukra olyan lehetőségeket nyújtani, amelyekkel a későbbiekben hatékonyan tudnak élni, emellett szeretnénk bemutatni ezeket a vállalkozásokat, jó gyakorlatokat hazai és nemzetközi szintéren is.”
A workshop aktualitásához hozzájárult, hogy a Fővárosi Közgyűlés által júniusban elfogadott Budapesti Gazdaságélénkítési és Munkahelyteremtési Stratégiájának megfelelően a közeljövőben a BVK megújítja mikrohitelezési tevékenységét. A stratégia megfogalmazása szerint „a szolgáltatásfejlesztés célja a fiatal, a kreatív és a női vállalkozók mikrovállalkozásainak fejlesztési forráshoz jutásának ösztönzése, biztosítása.” „A kreatív vállalkozások között nagyon magas a női vállalkozások aránya” – tette hozzá Szalai Piroska.
Mészáros Mónika Alíz, a TenderAuditor Kft. EU projekt igazgatója a vállalkozások külpiacra lépésének fontosságát emelte ki, hangsúlyozva, hogy a magyarországi piac mérete és esetenkénti beszűkültsége miatt a vállalkozóknak már a kezdetektől érdemes nemzetközi szintekben gondolkodni. Felhívta a figyelmet arra, hogy ezt segítik az olyan ingyenesen igénybe vehető finanszírozási és egyéb tanácsadási szolgáltatások, amilyeneket például az Enterprise European Network nyújt, amely az Európai Unió egyetlen és egyben a világ legnagyobb vállalkozásfejlesztési hálózata.

Az Enterprise European Network képviseletében Puskás Ágnes igazgató elmondta, hogy a hálózat feladata a kis- és középvállalkozásokat az egységes európai piacon különböző szolgáltatásokkal segíteni. „Tájékoztatást nyújtunk mindenféle elérhető finanszírozási lehetőségről, személyes tanácsadást biztosítunk a vállalkozásoknak, a világ 63 országában működő partnerirodákkal közösen üzletember találkozókat szervezünk” – sorolta az igazgatónő. Ágnes elmondta, hogy mivel az üzleti siker legfontosabb eleme a tájékozódás a versenytársakról, olyan gyakornoki programot is működtet a hálózat, mely során a résztvevőknek lehetőségük nyílik időszakosan a külföldi versenytársaknál dolgozni.
A beszélgetés során szó esett még a fiatal vállalkozásoknak szóló „Erasmus – fiatal vállalkozóknak” programról, a Magyar Nemzeti Kereskedőház és a TenderAuditor Kft. által kínált lehetőségekről, valamint az ágazathoz kapcsolódó Európai Uniós pályázatokról és a GINOP programokról.
A program folytatásaként divatbemutatóra került sor, melyen a második kerekasztal résztvevőinek – Hampel Katalin és Pásztor Anni ruhatervezők, illetve aNagy Gézáné ügyvezető igazgató által képviselt, Nagy Lovas Kft. kollekcióit mutatták be a modellek. Az ezt követő kerekasztal beszélgetésen a három üzletasszony vállalkozásuk kezdőlépéseiről, sikereikről, fejlődésükről és a külföldi piacra lépésük történetéről meséltek.
A rendezvény a BVK Innocrafts elnevezésű, 2012-2014 közötti európai uniós projektjének fenntartásához kapcsolódik. A projekt a kreatív iparágon belül az ún. arts and crafts vállalkozásokra, azaz az alkalmazott képzőművészet, a kézműves ipar és az iparművészet területén tevékenykedő vállalkozásokra fókuszált, célkitűzései között szerepelt a szektorban alkalmazott gazdaságpolitikai eszközök fejlesztése konkrét ajánlások megfogalmazása útján, a szektor gazdasági modernizációja és versenyképességének növelése érdekében. A projektben 15 partnerszervezet vett részt 11 országból. A partnerek olyan városokat, régiókat képviseltek, melyek kulturális, építészeti és művészeti szempontból kiemelt értékekkel bírnak, hagyományosan „művészvárosok”, az UNESCO Világörökség részei. A projekt budapesti s egyben egyetlen magyar partnere a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány volt.
Forrás: Haszon Nőknek