2020. október 8-án valósult meg a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány „Kézművesek estje” című online programja a Design Hét 2020 keretében. Az esemény során bemutatásra kerültek a Közalapítvány tevékenységei és szolgáltatásai, valamit az Interreg Europe program keretében megvalósuló Crafts Code projekt is. Az est második felében a Kézimunka Akadémia ismertette a kézműves ágazatban rejlő potenciális vállalkozói lehetőségeket, akadályokat és azok leküzdési stratégiáit.
Idén október 1. és 11. között kerül megrendezésre a Budapest Design Week 2020, melynek programjait a vírushelyzethez alkalmazkodva, döntő részben az online térbe helyezték át a szervezők. A körforgásos gazdaság tematikája köré épülő rendezvénysorozathoz a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány is csatlakozott és a Kézimunka Akadémiával közösen megtartották a „Kézművesek estje” című virtuális találkozójukat.
A programot Illyés Márton, a Közalapítvány elnöke nyitotta meg.
Bemutatta a résztvevők számára a céget, mint Budapest egyik legrégebbi intézményét, valamint ismertette küldetését és a négy fő tevékenységre épülő megújult stratégiáit:
- Innovatív vállalkozásfejlesztés
- Non-profit mikrofinanszírozás
- Városinnováció – okosváros
- Gazdaságelemzés
Előadása zárógondolataként közös munkára és együttműködésre biztatta a résztvevő vállalkozásokat, miszerint: „Fejlesszük együtt a vállalkozásokat és a Városunkat!”
Ezt követően Mészáros Mónika Alíz, a Crafts Code hazai projektmenedzsere ismertette az Európai Bizottság közvetlen finanszírozású, kifejezetten a kézműves vállalkozásoknak segítséget nyújtó kezdeményezését, melynek egyetlen magyar partnere a BVK. Az Interreg Europe program keretében megvalósuló projekt fő célja: a kézművesipari mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV) versenyképességének javítása.
Ennek két iránya:
- A programon keresztül összegyűjtjük azokat a jó gyakorlatokat amelyek már rendelkezésre állnak a magyar kézműves szektorban és ezeket nemzetközi szinten osztjuk meg a projektpartnerekkel.
- A nemzetközi szintű jó gyakorlatok átvétele és megosztása a magyar stakeholderekkel.
Támogatjuk a szakpolitikai stratégiák megalkotóit itthon és nemzetközi szinten, az összes partnerországban, hogy ők úgy tudják kialakítani az európai uniós finanszírozási forrásokat, operatív programokat és az azon keresztül megvalósuló pályázatokat, hogy azok kifejezetten a kézműves cégek fejlődését segítsék elő.
A 3 éves program 6 szemeszterre van bontva, jelenleg a projekt 3. szemeszterében járunk. A soron következő, Madrid által szervezett online konferencia témája, hogy hogyan hódítsuk meg a nemzetközi piacokat és célcsoportokat. Ezen az eseményen mi a Népművészeti Egyesületek Szövetsége (NESZ)-től, mint stakeholder partnertől beérkezett jó gyakorlatot fogjuk bemutatni, mégpedig a Mesterségek Ünnepe rendezvénysorozatot, melyen minden évben vendégül látnak külföldi partnereket, viszont ezt idén teljesen újra kellett gondolniuk.
Az ilyen nemzetközi eseményekhez kapcsolódóan meg szoktunk valósítani előzetesen és utólagosan is egy-egy stakeholder csoport találkozót, amelyeken olyan integrátor szervezetek vesznek részt, mint többek között a Kézművesek estje előadója, a Kézimunka Akadémia.
Az akadémia alapítóinak előadása a körkörös gazdaság, a kézművesség és a dizájnerek világát mutatta be.
Körtvély Adrienne divattervező, 10 éve üzleti kommunikációs területen, elsősorban az art & business szektorból foglalkozik ügyfelekkel. Célja, hogy azokat az embereket és vállalkozásokat támogassa, akik jellemzően a kézműves világból érkeznek. A fejlesztésben segít, hogy a kézművesek termékei olyan szintje juthassanak el, ahol egyre jobban fizető piacokat tudnak elérni. Tervezőként teljes pályája során a design & craft területén mozgott, ami annyit jelent, hogy terveit, formaterveit mindig kifejezetten egyedi megrendelőknek készíti el. Budapest elsősorban szalon város, ő is ehhez a hagyományhoz kötődik. Másik oldalról megfogalmazva: nem volt soha olyan tervező, aki ipari sorozatgyártáshoz kapcsolódott volna. 20 éves pályafutása alatt nemzetközi vizekre is evezett, pályázatok útján eljutott Londonba és Tokióba, ahol éveken át egy nagyon hasonló projektben vett részt, mint a Crafts Code.
Springer Orsolya édesanyja is szabómester volt, a szabászasztal mellett nőtt fel és mindig is érdekelte a ruhatervezés és készítés. 1995-ben elvégezte a Budapesti Divatiskola Divat-stílustervező szakát majd művelődési és felnőttképzési menedzser diplomát szerzett a Pécsi Tudományegyetemen. 1999 óta különböző cégeknek és családi vállalkozásoknak volt már tulajdonosa, így cégvezetői tapasztalattal is rendelkezik. Munkája során főleg klasszikus, jól szabott és kézzel kidolgozott ruhákat tervez és készít el. Azért maradt meg a készítésnél, mert nem talált olyan szakembereket a környezetében, akik azt a minőséget el tudták volna készíteni, amit ő szeretett volna. Rengeteg technikát megtanult és nagyon szereti csinálni. Úgy gondolja hogy az évek alatt elsajátított különféle technikákkal lehet igazán különlegessé és egyedivé tenni az öltözékeket és megőrizni általuk a hagyományokat. 2 évvel ezelőtt fogamzódott meg benne az az igény, hogy tovább is adja azt a tudást amit felhalmozott az elmúlt 30 évben. Így született meg a Kézimunka Akadémia ötlete, ahol elsődleges céljuk, hogy egy hagyományokra építő, profi és közösségi képzőműhelyet alakítsanak, valamint professzionális képzést és oktatást biztosítsanak azoknak a szakmabelieknek, akik egyébként már valamilyen más típusú technikát már ismernek és alkalmaznak, illetve a megélhetésük alapját is az képezi. Továbbá, hogy a hímzést, mint hobbi tevékenységet népszerűsítsék, készségfejlesztés és egészségmegőrzés céljából.
Az est során szó volt a design és a craft világának elkülönítéséről. Orsolya ismertette a kézművesség szintjeit és az azokhoz kapcsolódó szakmai képességeket és tudást. Adrienne a szintekhez rendelhető egységes piaci irányokat mutatta be, illetve az adott szinten lévő kézművesnek természetes boldogulási lehetőségeit. Együtt biztattak minden kézművest a következő szintre lépésére, ami biztosabb megélhetést és új megrendeléseket nyújthat számukra. Amellett érveltek, hogy ne legyen szkeptikus a kézműves közösség: van a szakmának hosszútávú lehetősége, a piac nem szűkül!
Végezetül Európa legnagyobb, éppen fotó fesztiválját mutatták be, amely nem más, a London Craft Week.
Ez a fesztivál azért lényeges, mert az a kézműves társadalom és nemzetközi társaság akiket ők Londonban bevonzanak, határozottan megkülönbözteti magát a London Design Festival és a London Fashion Week rendezvényektől. Tehát érzékelhetően van saját piacuk a világban és ez a jövő!