Számos online marketing eszköz áll a rendelkezésünkre. Hogy mely eszköz(ök) alkalmazásával tudunk költséghatékonyan célt érni, azt a célcsoport és a szakterületek ismeretében lehet meghatározni. A továbbiakban az alábbi fő témák kerülnek kibontásra: keresőmarketing, webszöveg írás, közösségi média marketing, e-mail marketing, webergonómia.
ID-100240763
A keresőmarketing (SEM – Search Engine Marketing)
A keresőmarketinget két különálló csoportja osztjuk: keresőoptimalizálásra (SEO – Search Engine Optimization) és a keresőhirdetésre (SEA – Search Engine Advertising). Előbbi két része a belső (on-site) és külső (off-site) keresőoptimalizálás. A külső keresőoptimalizálást nevezzük linkmarketingnek, a belsőt pedig a Google kereső szabályai szerint végrehajtott számos lépés sorozatának. Mindkettő ugyanolyan fontos és egyik sem elhagyható. A Google végső találati rangsorát több száz tényező befolyásolja, melynek mindegyikének eleget kell tenni, úgy, hogy mindeközben csak ún. „fehérkalapos”, azaz a Google által elfogadott megoldásokat alkalmazunk. A SEO egy költséghatékony megoldás, annak ellenére, hogy folyamatos munkát jelent.
A keresőhirdetés legismertebb módja a Google AdWords, egy olyan hirdetési eszköz, melynek legfontosabb momentuma, hogy csak akkor kell fizetni, ha hirdetésünkre kattintanak. Ezt nevezzük kattintásalapú hirdetési rendszernek (PPC – Pay Per Click). A rendszer két pillérrel rendelkezik, az egyik a keresési hálózat, a másik a display hálózat. Előbbi a keresések természetes találata felett, alatt és oldalt (jobbra) jelenik meg, míg az utóbbi típusba tartozó hirdetések olyan Google partneri weboldalakon szerepelnek, melyek vállalták az AdWords hirdetések megjelenítését (Google Affiliate Network). A display hálózatban a banner típusú hirdetésekre a CPM (Cost Per Mille) árazás a jellemző, mely az ezer megjelenítésre vonatkozó összeget jelenti.
Érvek az AdWords mellett:

  • Az indulás után azonnal látható az eredmény.
  • Meghatározhatjuk, hogy mekkora legyen a napi költségkeret.
  • Bármennyi releváns kulcsszót választhatunk.
  • Bármennyi hirdetési szöveget rotálhatunk.
  • A büdzsé felett teljes a kontroll, pontos statisztika.
  • A kampányokat bármikor elindíthatjuk, módosíthatjuk, leállíthatjuk, vagy szüneteltethetjük.
  • Tökéletes a célzási lehetőség földrajzi régióra, időpontra, nyelvre, kulcsszavakra, display hálózatra (weboldalakra) és érdeklődési kategóriákra.
  • A hirdetés nem kiadás, hanem befektetés!

A keresőoptimalizálás és keresőhirdetés összehasonlítása

Keresőoptimalizálás

Keresőhirdetés

Előnyök:

  • Leginkább költséghatékony (kezdeti
    befektetés + minimális fenntartás)
  • Nagy presztízs érték a találati lista
    elején
  • Hosszú távú eredmények

Hátrányok:

  • Lassan változtatható
  • A hirdetés szövege korlátozottan

változtatható

  • Landing (érkező) oldalak korlátozása
  • Az eredmények beérése hosszabb
    időt vesz igénybe
Előnyök:

  • Pontos célzás
  • Csak a „kattintások” után fizetünk
    (PPC, CPM)
  •  Konverzióra optimalizálható
  •  Egyedi landing oldalak használata
  •  Ajánlatokra és branding
    kampányokra is alkalmazható
  •  Google display hálózat: kép, videó,
    és szöveges hirdetések weboldalakon
  • Teljes költség- és eredménykontroll
  • Remarketing (felhasznóként egyedi

hirdetések)

Hátrányok:

  •  Csak addig futnak a hirdetések, amíg
    kitart a büdzsé

A webszöveg írás
A keresőoptimalizálás szerves részét képezi a tartalommarketing, hiszen a megfelelő tartalom nélkül sem meggyőzni, sem értékesíteni nem tudunk. A Content is King! („A tartalom a király!”) egy olyan elterjedt szólás, mely arra hivatott, hogy felhívja mindenki figyelmét a weboldali tartalmak kiemelkedő fontosságára. Minden terméket és szolgáltatást külön aloldalon kezeljünk, a tartalmat pedig eszerint építsük. A szövegeink felépítéséhez alkalmazzuk a FÉVA (angolul: AIDA) modellt: figyelemfelkeltés, érdeklődés, vágykeltés, akció.
Amennyiben minőségi és releváns tartalommal töltjük fel az oldalainkat, akkor hatalmas előnyre tehetünk szert, hiszen a Google a széleskörű tartalmakkal bíró weboldalakat részesíti előnyben. Írjunk blogot! A blog szintén összefügg a keresőoptimalizálással, mivel egy cikket, egy bejegyzést, vagy bármilyen aloldalt 7-10%-os kulcsszó sűrűséggel kell megírni ahhoz, hogy a Google is megfelelően értékelje. Ez szintén költséghatékony megoldás, hiszen ha egy blogmotor megfelelően, keresőoptimalizáltan lett lefejlesztve, akkor már csak a minőségi cikkek a hiányzó láncszemek. Az egyes blog cikkeket minden esetben érdemes megosztani a közösségi felületeken, akár ott hirdetni is. Amennyiben van hiteles e-mail adatbázisunk, akkor számukra küldjünk ki egy levelet, hogy új blogbejegyzés született az oldalon. Mindezen módszerekkel érhetjük el, hogy a cikkünk virálisan terjedjen a hálón.
A sikeres webszöveg 6 titka:

  • Ha lebilincselő.
  • Ha nem bírjuk abbahagyni az olvasást.
  • Ha azt érezzük, hogy ezt nekünk találták ki.
  • Ha alig várjuk már, hogy megvehessük / feliratkozzunk / jelentkezzünk.
  • Ha az érzelmeinkre hat.
  • Ha már a címsor megfogott minket.
    ID-100295702

A közösségi média marketing
Számos közösségi felület van jelen a piacon, melyek közül a legnépszerűbbek: Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, YouTube, stb. Mindegyikről bőven lehetne beszélni, ugyanis elhatárolt szerepkörük van. Észben kell tartani, hogy a közösségi felületeken kapcsolatokat és bizalmat építünk, illetve ápolunk, csak minimálisan esetben értékesítünk.
A közösségi felületek közül most csak a Facebook-ról lesz szó. Tudni érdemes, hogy minél nagyobb a követőink tábora, annál kevesebb embert fogunk elérni. Ha üzleti alapon közelítjük meg, akkor egyértelművé válik, hogy a Facebook a hirdetéseinkből tartja fent magát. A posztok minősége és megjelenési időpontja nem mindegy. Fel kell mérni, hogy a célcsoportnak milyen időközönként és mikor érdemes posztolni, hogy minél több emberhez eljusson. Ahhoz viszont, hogy minden posztunk hatékonyan célba érjen, hirdetnünk kell, vagyis a Facebook nem ingyenes. A Google AdWords-el szemben a Facebook előnye, hogy még pontosabban személyre tudjuk szabni a hirdetéseinket. A digitális reklámzaj miatt egyre nehezebb rávenni a felhasználókat, hogy interaktívan kövessék az oldalunkat. Külön közösségi média marketing kampányra van szükség, hogy folyamatosan fent lehessen tartani a figyelmet.
Facebook marketing tippek:

  • Legyen saját üzleti oldalunk!
  •  Posztoljunk értékes tartalmat, híreket!
  •  Építsünk adatbázist! (applikációval például)
  •  Szervezzünk nyereményjátékokat, szavazást (applikáció, képes, szöveges poszt)
  •  Ne mint cég írjunk posztokat, hanem mint ember!
  •  Válaszoljunk! (negatívakra is)
  •  Sztorizzunk, kérdezzünk! (aktuális téma, saját téma)
  •  Mérjünk! (időpont, konverzió stb.)
  •  A megfelelő arányok: 90% kommunikáció, 10% értékesítés.
  • Hirdessünk hatékonyan!

Az e-mail marketing
Az e-mail marketing egy automatizált, önműködő rendszer. Megfelelő szoftverrel akkor is dolgozik, amikor mi alszunk, vagy nem vagyunk számítógép előtt. Feliratkozókat gyűjthetünk, amennyiben minőségi szolgáltatást nyújtunk cserébe. Ez lehet egy letölthető pdf, vagy bizonyos naponként automatizáltan kiküldött tanfolyamanyagok egyike, stb. Legtöbbször ezeket csak egyszer kell megírni, esetleg frissíteni, hiszen ha jó a marketingünk, eladja saját magát. A lényeg, hogy a célcsoporthoz igazodva „csalit” kell alkalmaznunk, hogy hiteles adatbázist felépítve bármikor ingyenesen elérhessük a releváns felhasználóinkat. A csalink témája több kategória is lehet, hogy akár több lehetőségre is feliratkozhassanak, így később mindig a számukra legmegfelelőbb levelet tudjuk kiküldeni.
Fontos: az e-mail marketing nem spam! Még mindig sokan beleesnek abba a hibába, hogy megvásárolnak egy bizonytalan forrásból származó adatbázist, majd azt több tíz-, vagy százezer felhasználónak kiküldik. Egyrészt tű a szénakazalban, másrészt egyáltalán nem hiteles, harmadrészt ha a felhasználó nem adott rá engedélyt, ráadásul a magánfiókjába érkezett a levél, még törvénytelen is. A megoldás, hogy koncentráljuk egy hiteles, saját adatbázis kiépítésére.

A webergonómia
A legfontosabb szabály, hogy a weboldalunkat sosem magunknak készítjük, tehát nem nekünk kell megfelelnie, hanem a célcsoportunknak. A felhasználókat ne tanítsuk, hanem a megszokott felhasználói szokásokat alkalmazzuk: honlapunk legyen egyszerű és logikus. Az arculatnak nem szabad elnyomnia a tartalmat, helyette alá kell támasztania. A felhasználók szkennelnek, nem olvasnak, amennyiben 4 másodperc (ez egy statisztikai ökölszabály) alatt nem tudják tudatosítani magukban, hogy jó helyen járnak, akkor elhagyják az oldalt. A nyitóoldalunk kapja a kiemelt főszerepet. A szövegezés mindenhol legyen tagolt, átlátható és olvasható, alkalmazva a webszöveg megírásánál leírtakat.

Német János online marketing szakértő, Online Marketing Wings Kft. alapító-ügyvezető, i.e. Smart tréner