A 2016 tavaszán harmadszorra megrendezett BE SMART startup verseny győztesei, a GrantdByMe, a L!ber8 Technology és a COinPay csapata lettek. Ázbej Trisztán, Magyarország Tel-avivi Nagykövetségének tudományos és technológiai attaséja és Lillian Safran Shaked, az Izraeli-Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara igazgatósági tagja elismerően nyilatkoztak a magyar startupok fejlesztéseiről és szereplésükről.
Ázbej Trisztán, Magyarország Tel-avivi Nagykövetségének tudományos és technológiai attaséja a zsűri tagjaként ismerte meg a verseny második fordulójába jutott hat startupot.
– Mi a véleménye a bemutatkozó startupok felkészültségéről, a pitchek minőségéről, az előadásmódról?
– A versenyen elindult startup vállalkozások kivétel nélkül olyan minőségűek voltak, amelyek nem rontják, hanem növelik Magyarország, mint regionális vezető szerepre törő innovációs centrum hírnevét. A résztvevők érezhetően tudatában voltak annak, hogy ahhoz, hogy befektetőket győzzenek meg egyrészt a vállalkozásuk evangélistájává kell válniuk, másrészt pedig három perc alatt kell az ötletük kiválóságával kapcsolatban minden lényeges információt átadniuk.
– Mi a véleménye a prezentált termékek, szolgáltatások versenyképességéről, eladhatóságáról, a bennük rejlő potenciálról?
– Versenyképesnek gondolom a termékeket, de ami ennél is fontosabb, az izraeli innovációs szcéna egyik legnagyobb személyisége, Ed Frank, az Axis Tel Aviv konferencia alapítója is így gondolja. Nagy eredmény, hogy sikerült őt megnyerni a szakmai zsűribe.
– Milyen tényezőket mérlegelt a három nyertes startup kiválasztásánál? Mi emeli ki őket ebben a mezőnyben?
– Nálam a legfontosabb szempont, hogy a termék vagy szolgáltatás a világpiac meghódítására készüljön, és ezen a színtéren rendelkezzen valós versenyelőnnyel a hasonló technológiákhoz képest. A második legfontosabb szempont pedig az innovációs érték, azaz, hogy ne csak egy már meglévő technológia apró finomításán alapuljon az ötlet. Fontos visszaigazolás, hogy ha egy startupnak már van kezdeti bevétele. Ahhoz pedig, hogy egy Axis Tel Aviv szintű rendezvényen megállja a helyét egy projekt, elengedhetetlen a képviselő kifogástalan angol kommunikációs készsége, az informatív és karizmatikus előadás, a történetmondás (storytelling) képessége. A második helyezett, a L!BER8 találmánya különösen izgalmas, még nem látjuk át az alkalmazhatóságának a határait, de meg van az esély, hogy diszruptiv, tehát forradalmain új, trendformáló technológiával állunk szemben.
– Milyen jelentősége van a BVK által rendezett startup versenyeknek a nagykövetség és a Közalapítvány együttműködésében?
– A kilenc magyar külképviseleten működő tudományos és technológiai attaséi hálózat szerte a világban foglalkozik a magyar startupok promóciójával. Az izraeli külképviseletünknek Magyarországon a BVK az egyik legfontosabb partnere ebben a munkában, ezért rendeztünk közösen immár második alkalommal ilyen versenyt és külföldi megjelenést. Arra törekszünk, hogy a támogatott projektek kiválasztásakor egyre inkább bele tudjunk helyezkedni a külföldi (mi esetünkben izraeli) partnerek helyébe, át tudjuk venni a szempontrendszereiket, azt, hogy miben tudnak segíteni, és ennek eredményeképpen azok a vállalkozók jussanak el Izraelbe, akik pont itt tudnak nagy üzleti sikereket aratni.
A BVK és Külképviseletünk fontos eredménye, hogy bár az Axis Tel Aviv rendezvényt kifejezetten arra hozták létre, hogy izraeli startupokat mutathassnak be nemzetközi befektetők előtt, közös munkánknak köszönhetően ebbe a körbe bejutott három magyar vállalkozás is. Így a magyar vállalkozások ugyanazt a támogatást és megkülönböztetett figyelmet kapják majd, mint izraeli társaik.
Lillian Safran Shaked, az Izraeli-Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara igazgatósági tagja vállalati és kereskedelmi jogászként elsősorban high-tech vállalkozások képviseletével és néhány kiemelkedő izraeli kockázati tőkebefektetővel foglalkozik.
– Mi a véleménye a 3. BE SMART startup verseny három győzteséről?
– Úgy gondolom, hogy az ötletek, amire ezek a startupok épülnek érdekesek, és a pályázók komoly munkát fektettek a prezentációikba. Összehasonlítva a tavalyi BE SMART versenyen szereplőkkel, úgy látom, a vállalkozók sokat fejlődtek abban, hogy rövidebb idő alatt eljuttassák a közönséghez az üzenetüket.
– Milyen a különbségeket lát az izraeli és a magyar startupok prezentációi között?
– A legnagyobb különbség az, hogy az izraeli startupok az évek során megtanulták, hogy a befektetőket és a hallgatóságot elsősorban az érdekli, hogyan fog a cég bevételt generálni. Ezt a pontot én még hiányosnak érzem a magyar startupok prezentációiban. Ha rá kell kérdeznem az üzleti modellre, és arra, hogy honnan várja a cég a bevételt, akkor nem teljes a prezentáció. A befektetők elsődlegesen azt szeretnék megtudni, hogy hogyan fog a befektetésük megtérülni.
– Ezek szerint a startupereknek tartott tréningeken kiemelten kell foglalkozni ezzel?
– Húsz évig foglalkoztam high tech cégek képviseletével, és úgy látom, nem csak az ötlet és a technológia fontos. A cégeknek mindenekelőtt fel kell mérniük, hogy mire van igény a piacon, hogyan lehet ezt kielégíteni, és hogyan lehet ezzel pénzt keresni. Ez az, amire a befektetők kíváncsiak.
– Milyen esélyei vannak a magyar startupoknak az izraeli piacon?
– Úgy gondolom, ezeknek a cégeknek nem feltétlenül az izraeli piacban kell gondolkodniuk, hanem arra kell törekedniük, hogy izraeli cégekkel kapcsolatokat építve és együttműködve olyan nagyobb piacokra léphessenek, mint Nyugat-Európa vagy az Egyesült Államok.
– A három nyertes startup fejlesztése közül melyik nyerte el leginkább a tetszését?
– Ez nehéz kérdés, mert ezek nagyon különböző fejlesztések. Személy szerint a L!ber8 karkötője tetszik nekem, el tudom képzelni, hogy veszek magamnak egyet és hordani fogom. A piaci igény szempontjából úgy gondolom, hogy az első helyezett, a GrantedBy Me fejlesztése a legütősebb.