Azt hihetnénk, hogy az énmárka (personal brand) csak a sztárok és nagyvállalatok előjoga. Tévedés! Mi is az énmárka? A személyiségi jegyeink, szakmai tapasztalataink és szakértelmümk egyfajta igen érdekes, pezsgő kombinációja. Az énmárka azon tulajdonságok, kompetenciák és az ezekhez kapcsolódó érzelmek az összessége, ami mások fejében megjelenik, ha a nevünket hallják.

ID-100317450

A személyes márka az alábbi 4 pillérre épül:

  • Megjelenés: testbeszéd, öltözködés és általában véve a kiállásunk;

  • Személyiség: hogyan viselkedünk, kommunikálunk és bánunk más emberekkel;

  • Kompetenciák és képességek: a tapasztalataink és képességeink egyvelege;

  • Megkülönböztető jegyek: mi különböztet meg azoktól az emberektől, akiről csak egy könnyen felejthető emlékünk maradt?

A self branding (az énmárka tudatos alakítása) gyakorlati alkalmazásából úgy a vállalkozók, mint az állást keresők egyaránt profitálni tudnak, ugyanis a személyes márkánk kommunikálja a leghatékonyabban, hogy kik vagyunk, mit csinálunk, hogy csináljuk, mit akarunk, és hogy mit tudunk nyújtani.

A személyes márkánk (branded), úgy ahogyan a nagy termékek esetén is, nem csak egy színt, szimbólumot, terméket szolgáltatást stb. jelent. A brand egy ígéretet testesít meg. Miféle ígéretet? Egy ígéretet, ami a következő üzleti partnerünknek vagy munkatársunknak azon értékek összességét szimbolizálja, amik Mi vagyunk.

MOST is van brand-ünk függetlenül attól, hogy mivel foglalkozunk, hol dolgozunk, legfeljebb semmilyen szinten nincs az irányításunk alatt.

Tipp!

Kellő mennyiségű önismeret szükséges ahhoz, hogy a személyes márkát saját irányításunk alá vonjuk. Mankónak használhatjuk az alábbi kérdéseket, de így is kell hozzá idő és energia, mire megtaláljuk ezekre a kérdésekre a megfelelő válaszokat.:

  • Mit akarok kezdeni az életemmel?
  • Hogyan látnak mások?
  • Miért lelkesedem vagy rajongok az életemben?
  • Mik azok az elismerések, eredmények, amik előbbre vittek az életben, amikre büszke vagyok? Milyen tulajdonságok segítettek elérni ezeket az eredményeket?
  • Mi tesz engem egyedivé? Miben gondolom magam másnak, mint azok az emberek, akik hasonló dolgokat csinálnak?

Hogyan Építsünk Énmárkát Online?

Email cím

Remélem már mondanom sem kell, de a kisviragcukorfalat@gmail.com nem feltétlen az az üzenet, amit kommunikálni akarunk magunkról. Használjuk a nevünket, vagy ha foglalt, van pár jó kombináció:

[keresztnév].[vezetéknév] [vezetéknév].[keresztnév] [keresztnév első kezdőbetűje].[keresztnév]

Tipp!

  • Lehetőleg kerüljük a születési évszámot az email címben.

  • Használjunk gmail vagy outlook fiókokat, megfelelnek a célnak, kellően nagy tárhelyet adnak, könnyű kezelni, beállítani és mindenki ismeri őket.

  • Használjunk levelező klienst (Outlook/Thunderbird) a különböző email fiókok kezelésére, így könnyebb lesz szétválasztani a személyes és szakmai levelezéseket.

  • Készítsünk aláírásokat a különböző fiókokhoz, mely tartalmazza a főbb elérhetőségeinket, illetve linkel szakmai oldal(ak)ra, önéletrajzra, linkedin profilra stb.

ID-100295702Nagytakarítás a közösségi platformokon!

Facebook

Sok időt vehet igénybe, de nézzük át a posztjainkat, kommentjeinket, képeinket és töröljük, ami nem passzol a képbe!

Képek: nem kell a legszakmaiabb oldalunkat mutatnunk, de egy jól beállított profil és borítókép sosem árthat.

Legalapvetőbb dolgok: soha ne posztoljunk politikai, vallási nézetekkel kapcsolatos dolgokat, sem szitkozódó, gyűlöletkeltő megjegyzéseket, kerüljük az indulatos megnyilvánulásokat, valamint az illuminált állapotban írt posztokat és az arról készült képeket is tartsuk meg saját szórakoztatásunkra. Nem kell feltétlen mindent a világ elé tárni!

Tipp!

A biztonsági beállítások fül alatt érdemes kicsit szétnézni és finomhangolni, hogy kikkel milyen tartalmú üzeneteket akarunk megosztani. Kis Google keresés után gyorsan találhatunk sok rémsztorit arról, hogy hasonló dolgok miatt miként dőltek romba egész karrierek.

Ne feledjük, hogy az emberek szórakozni járnak a Facebook-ra! Az ismerőseink túlnyomó többsége nem kíváncsi a munkánkra, felesleges telespam-elni az üzenőfalukat vele. Inkább Like-oljunk az érdeklődésünknek megfelelő oldalakat, cégeket, csatlakozzunk csoportokhoz és aktívan kapcsolódjunk be a beszélgetésekbe, sokkal több nyitott szemre és fülre fogunk így találni.

LinkedIn

Ha szükségünk van egy ütős online szakmai portfólióra, ha kapcsolatokat akarunk építeni, ha tanulni akarunk, mindenképp ott a helyünk. Itt megmutathatjuk ismereteinket, képességeinket, tapasztalatainkat.

A Facebook-al összehasonlítva itt a profilképnek sokkal nagyobb jelentősége van, ide már kell a profizmus. Akár egy telefonnal és minimális képszerkesztő ismerettel nagyon ütős, komoly és szakmai profilképeket lehet készíteni. Mindenképp szánjuk rá az időt!

Írjunk egy rövid bemutatkozót, töltsünk fel az önéletrajzunkat a lehető legrészletesebben. Ha a hely adott, használjuk! Ne csak a pozíciónk, a munkahelyünk, vállalkozásunk álljon ott! Írjuk le mit csináltunk, milyen projektekben vettünk részt, milyen kurzusokat látogattunk. Majd tegyük mindezt vizuálissá, töltsünk fel képeket, prezentációkat. Mutassuk meg, mit tudunk!

Ha mindez megvan, jöhet a kommunikáció. Keressük meg a legmegfelelőbb csoportokat, csatlakozzunk, indítsunk vitát, kérdezzünk, válaszoljunk, ismerkedjünk! A lehetőség adott, pár hónapon belül iszonyatos mennyiségű tudás- és kapcsolati tőkével gazdagodhatunk.

A LinkedIn-en, soha ne jelöljünk be valakit, csak úgy, mindig indokoljuk meg, ha ismeretlennel vesszük fel a kapcsolatot. (pl.: olvastam a könyvét, hallottam az előadását, láttam a blogját stb.)

Minden közösségi platformnak egyedi szabályrendszere, kommunikációs stílusa, egyedi szabályai vannak. Mielőtt csatlakozunk, mérlegeljük, hogy megéri-e az időbefektetés, mert egy gondozatlan profil rosszul mutat. Ha pedig ott vagyunk, mindig először figyeljünk és tanuljunk, lessük el a legjobb technikákat a profiktól!

Online Portfólió

Akinek még így is marad energiája, érdemes lehet egy külön online portfólióra is időt áldozni. Azabout.me oldal tökéletes egy látványos resumé elkészítésére, de egy weboldal készítő program segítségével és némi anyagi ráfordítással (kb. 5.000 Ft/év) saját weboldalunk is lehet személyre szabott névvel. Személyesen jó tapasztalataim voltak a Weebly által kínált csomagokkal.

És a hab a tortán, a legigényesebb forma: a blog. Ha blogolásra adjuk a fejünket, érdemes előtte egy részletes koncepciót kidolgozni. A blog mindig is legidőigényesebb, de egyben az egyik legjobb módszer a személyes és szakmai képességek megcsillogtatására.

 2.2. Offline Branding

Fényes páncél és kard, csillogó weboldal és sufni tunning? Ínycsiklandó választék a webáruházban, de a terméket egy városszéli garázsban kell átvenni? Tartsuk fenn a képet az offline világban is. Online azt kell nyújtanunk, amit offline is biztosítani tudunk, azaz az internetes megjelenésünk csak a valódi személyiségünk és képességeink digitális tükörképe legyen.

Tipp!

Megjelenésünk, kiállásunk és a testbeszédünk legyen összhangban a magunknak elméletben lefektetett alapelvekkel és az online jelenlétünkkel! Nem akarunk magunkról passzivitást kommunikálni, ezért az online és offline jelenlét összhangja borzasztóan fontos.

4. Záró Gondolatok

Karriercéljaink, vállalkozásunk természetesen sokat változnak az idő múlásával és az újabb és újabb tapasztalatok megszerzésével. Időről időre érdemes végigmenni az egész folyamaton, újra és újra feltenni magunknak a megfelelő kérdéseket és eszerint alakítani profilunkat. A személyes márkánk nem olyasvalami, amit egyszer beállítunk és vége. A személyes márkánk nem statikus fogalom, velünk együtt kell nőnie és változnia.

Koncz Richárd, Online Marketing Strategist, die wirkungsvoll GmbH, i.e. Smart tréner